Hoppa till innehållet

Sommarkampanj 2021

Idé och upplägg

Reseguiden Lonely Planet har utsett Göteborg till världens mest hållbara stad att besöka 2021. Årets sommarkampanj bygger på den prestigefyllda utmärkelsen och riktas mot svensk målgrupp boende 10-40 mil från Göteborg som kan attraheras av ”svemester” under sommaren. Sex guide-artiklar har skrivits och publicerats på goteborg.com där läsaren vägleds till sommarens bästa upplevelser – med barn, på uteservering, i skärgården med mera.

Spridning och kanaler

Guiderna marknadsförs genom annonser i sociala medier och på mediasajter.

Eftersom annonserna ska driva klick till goteborg.com består de huvudsakligen av stillbild + text men vissa enheter består även av video.

Kampanjperiod

11 juni -augusti 2021

Skärmdump från kampanjen på Facebook.
Skärmdump från kampanjen på Facebook.

Guider på goteborg.com

Destinationens hemsida goteborg.com är navet för mycket av kommunikationen om Göteborg och även den här gången lockade kampanjen till inspirerande artiklar på sajten.

Exempel på guide på goteborg.com. Läs guiden till uteserveringarna här.
Ytterligare ett exempel. Läs guiden om sightseeing.

Ytterligare guider

Guide till Göteborg med barn

Guide till Göteborgs skärgård

Guide till lyxiga upplevelser i Göteborg

Videor ur kampanjen

Det gjordes ett antal videoklipp som låg med i vissa av annonserna i sociala medier. Genom att publicera vissa annonser med stillbild och vissa med video har man möjlighet att se vilket format som fungerar bäst.

Göteborg är ett starkt familjeresmål och med Liseberg öppet finns stor potential att attrahera målgruppen.

Göteborgs skärgård har också sin givna plats i kampanjen.

Målet är att få målgruppen att upptäcka Göteborg och spännande sightseeing-alternativ marknadsförs i en egen guide.

Prenumerera på Göteborg & Co:s nyhetsbrev

Vill du ha kontinuerliga uppdateringar från Göteborg & Co i din mailkorg?

Registrera