Hoppa till innehållet
Choose language

Kampanj UEFA Champions League Womens Finals 2021

På grund av coronapandemin kunde årets största fotbollsmatch inte spelas inför publik. Istället för biljettförsäljning låg fokus för kampanjen istället på det långsiktiga målet: att stärka den svenska flick- och damfotbollen. Tillsammans med Svenska Fotbollförbundet och Göteborgs Fotbollförbund genomförde Göteborg & Co flera insatser för att öka antalet aktiva flickor och kvinnor inom svensk fotboll.

I kampanjfilmen deltog flickor från fotbollslaget Gunnilse IS. Budskapet var Dröm stort.

Legacyprojekt

Kampanjen var bara en del av det stora legacyarbete som pågick i samband med UEFA Women´s Champions League Finalen. Ett evenemang ska inte bara vara ett festligt tillfälle utan skapa nytta för samhället, och fotbollen har kraften att inspirera, förena, integrera och bygga människors självkänsla. Därför genomförde Göteborgs Fotbollförbund under våren bland annat utbildningar och uppsökande verksamhet i skolor. Med finalen som katalysator hoppades man få fler tjejer att engagera sig som spelare, ledare och domare. Under #euqalgoalsgothenburg lyfts en mer jämlik idrottsvärld där alla är välkomna; oavsett kön, ålder eller bakgrund.