Det finns en grupp besökare som ofta glöms bort trots att de utgör omkring en fjärdedel av alla svenska övernattande besökare på destinationen. Vi talar såklart om släkt och vän-besökarna.
- Hem
- Utveckla destinationen
- Kunskap och statistik
- Så går det för Göteborgs besöksnäring
- Lägesbild september 2024
Lägesbild september 2024
September: Strålande väder och hög helgbeläggning
Hösten är här med kongresser och mässor. Men det fina vädret lockade extra många gäster till hotellen på helgerna. Det blev som en fortsättning på sommaren med fler belagda rum än samma månad förra året. Hittills i år har det varit fler gästnätter än rekordåret 2023.
Antalet sålda/belagda hotellrum ökade något jämfört med september förra året. På helgerna var efterfrågan starkast i Göteborg bland nordiska storstäder vilket visar att det främst var privatresenärerna som drev utvecklingen. Helgbeläggningen var över 80 procent. Sista septemberveckan är alltid en säker vinnare med Bokmässan som stort dragplåster.
Musikhösten tar fart i oktober
Musiken tar plats på flera scener; Liseberg, Pustervik, Konserthuset och flera andra. Nu har även World of Volvo börjat etablera sig på stadens musikscen. Oktober blir höstens mest intensiva konsertmånad med ett brett utbud inom olika genrer – från rock, pop och indie till mer intima spelningar inom jazz, soul och funk. Oktober bjuder dessutom även på en galahelg för att uppmärksamma GöteborgsOperans 30-årsjubileum.
Nuvarande bokningsläge indikerar stark höst
Hotellbokningarna under helgerna fram till mitten av november ligger i nivå med förra året, och höstlovshelgerna ser lovande ut. Liseberg satsar dessutom mer på Halloween med både Kaninlandet och Spelhuset. Sammantaget förväntar vi oss en snittbeläggning under hösten motsvarande fjolårets.
Prispress och konkurrens påverkar lönsamhet
Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) på destinationsnivå är som väntat fortsatt lägre än förra året, vilket främst beror på lägre hotellpriser. De mindre hotellen har sänkt priserna mer än de större, vilket har resulterat i ett större tapp i deras RevPAR. Detta kan delvis bero på att fler mindre hotell riktar sig till en mer priskänslig kundgrupp. På en konkurrensutsatt lokal marknad är de också mer reaktiva än de större hotellen. Prissänkning kan ibland vara ett snabbt sätt att upprätthålla önskad beläggningsnivå, men leder samtidigt till större variationer i RevPAR. Marknadsdynamiken påverkas troligtvis även av konkurrensen från privatuthyrning via Airbnb och liknande plattformar.
Vad internationella besökare vill veta
Vårt contact centre på turistbyrån hanterar frågor från internationella besökare via chatt, mejl, telefon och sociala mediekanaler. Även om en del frågor i september redan handlar om jul- och luciaevenemang, är skärgården och sightseeing/guidade turer på engelska alltid aktuella ämnen. Vanliga frågor rör stadens ”must-see”-attraktioner, men även frågor om specifika besöksmål som Haga och Feskekôrka. En del vill också ha tips på dagsutflykter särskilt till skärgården, men även utanför Göteborg och till Bohuskusten. Dessutom undrar besökarna om kollektivtrafik och souvenirer, samt var man kan hitta typisk svensk mat och fika.
Trots utmaningar siktar vi mot ljusare tider
Efterfrågan på storstadsresor bland svenskar är fortsatt stark, och räntesänkningar kan ge konsumtionen ett lyft nu när inflationen verkar vara under kontroll. Stämningsläget har gradvis förbättrats bland hushållen, vilket märks i att snittnotorna hos lokala krogar och restauranger sakta börjar stiga. Risker kvarstår; hushållen är fortsatt priskänsliga, valutaläget osäkert och bokningar sker med kort varsel. Mer stabila ekonomiska utsikter kan dock främja efterfrågan inom Göteborgs besöksnäring. Återhämtningen inom det internationella affärssegmentet kan också ge ett uppsving för städer där affärsresenärer utgör en viktig målgrupp.
Fakta augusti & september:
- Antal belagda hotellrum i Göteborg ökade 2 procent i september, och ligger hittills i år (jan-sept) på samma nivå som förra året, enligt Benchmarking Alliance.
- Hotellefterfrågan på helgerna steg med 9 procent i Göteborg, jämfört med 3 procent i Stockholm under september.
- Airbnb och liknande boenden ökade både snittpris och vistelselängd under Q2 jämfört med förra året, vilket tyder på högre efterfrågan. Datatillgängligheten är begränsad.
- I augusti ökade gästnätterna i Göteborgsregionen med 13 procent tack vare Veteran VM, den starkaste relativa tillväxten under året, vilket överträffar både Stockholm (+5 procent) och Malmö (+1 procent). Osäkerhet i statistiken gör dock att marknadsredovisningen är inte helt tillförlitligt. I Göteborgsregionens kommuner som inte påverkas av den nuvarande osäkerheten (exkl. Göteborg och Mölndal) steg utländska övernattningar med 50 procent under augusti.
- Sommaren visade en ökning av gästnätter på 1,4 procent i destinationens hotell, stugor och vandrarhem. Gästnätterna på camping minskade något, dock visade tyska gästnätter stark utveckling på camping (+15 procent jmf 2023).
- Totalt sett ökade gästnätter i Göteborgsregionen med 1 procent under perioden januari-augusti jämfört med rekordåret 2023.
September | 2024 | +/- 24/23 |
---|---|---|
Beläggningsgrad | 69% | -3 pp* |
Sålda/belagda rum | +2 % | |
Snittpris | 1 252kr | -3 % |
RevPar | 867 kr | -5 % |
Beläggning mån-tors | 74% | -4 pp* |
Beläggning fre-lör | 81% | +4 pp* |
Källor:
- Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen
- SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2024
- Hotel Market Update Annordia September 2024.indd
- Svenskars resande nu och 6 månader framåt (visitsweden.com)
- CityDNA-Lighthouse Short-Term Rentals Dashboard | Q2 2024
Prenumerera på lägesbilden
Missa aldrig en lägesbild! Som prenumerant får du Lägesbilden direkt till din mejl.
Prenumerera på analysen
Gästnattstatistik
Få koll på hur många gästnätter en stad eller en kommun har i Sverige och hur beläggningen ser ut på Tillväxtverkets hemsida.