Det finns en grupp besökare som ofta glöms bort trots att de utgör omkring en fjärdedel av alla svenska övernattande besökare på destinationen. Vi talar såklart om släkt och vän-besökarna.
- Hem
- Utveckla destinationen
- Kunskap och statistik
- Så går det för Göteborgs besöksnäring
- Lägesbild oktober 2024
Lägesbild oktober 2024
Oktober: Hösten är här med bra helgbeläggning och höstlov
Det blev en ganska stabil höstmånad med bra efterfrågan från privatbesökare där höstlovsveckan sticker ut lite extra. Danmark och Norge fortsatte gå starkt och har ökat rejält i gästnätter hittills i år. Bokningsläget för november är i nivå med förra året och månaden inleds med att Feskekörka firar 150 år och bjuder in till aktiviteter.
I oktober var hotellefterfrågan relativt stabil jämfört med föregående år, med endast en marginell ökning i antalet sålda hotellrum. Samtidigt sjönk snittpriset något, vilket i kombination med fler tillgängliga hotellrum påverkade RevPar negativt. Privatsegmentet är fortsatt drivande, vilket syns i den starka genomsnittliga helgbeläggningen på 79 procent. Höstlovsveckan har gått starkt, med en genomsnittlig beläggning på 72 procent mellan fredag 25/10 och lördag 2/11, jämfört med 65 procent under samma period förra året.
Starkt internationellt intresse driver ökning i gästnätter
Europeiska resenärer visar en ökad reslust inför höst- och vintersäsongen 2024/2025, med starkast ökning bland britter och tyskar. Reslusten är påtaglig i alla åldersgrupper, men framför allt bland personer under 45 år. Intresset för mindre kända destinationer ökar, och hälften av européerna planerar att utforska mindre turisttäta platser. Samtidigt minskar oron för resekostnader. Kultur- och citybreak är har varit de främsta reseanledningarna bland européer som planerat en utlandsresa.
Intresset för Sverige som resmål har ökat markant enligt Visit Sweden. Totalt 80 miljoner globala resenärer från tio prioriterade utlandsmarknader visar intresse för att resa till Sverige, en ökning med 23 % jämfört med 2021. Missa inte Visit Swedens webbinarium Sveriges bästa besökare den 21 november kl. 9:00–10:00, där färska insikter presenteras från den senaste marknadsanalysen.
Gästnattsutvecklingen för Göteborgsregionen bekräftar det stora internationella intresset, med fortsatt stark ökning av utländska övernattningar i september, särskilt från Norge, Danmark och Storbritannien.
Bra bokningsläge för november
Bokningsläget inför november ser bra ut på destinationsnivå, med lika många bokade rum som förra året. Bokningarna inför december ligger på en mer normal nivå. Förra året bidrog dock Handbolls-EM och Ishockey-VM till ett ovanligt högt bokningstryck, särskilt under mellandagarna.
Starkast ökning av gästnätter i Göteborgsregionen
Göteborg har den starkaste ökningen av gästnätter bland storstadsregionerna, med en 2-procentig uppgång i september jämfört med förra året, medan Stockholm, Malmö och övriga Sverige noterar färre gästnätter under september. Ökningen drivs även av något längre vistelser.
Aktuella spaningar:
- Allt fler använder AI-verktyg för planering av resor i takt med att fler sådana verktyg blir tillgängliga på populära bokningsplattformar.
- Upplevelsedrivet resande på uppgång – 77 % av Gen Z och Millennials i USA väljer reseupplevelser baserat på sina personliga intressen och passioner, snarare än destinationen. Thrillist 2024. Detta ger besöksnäringen stora möjligheter att utveckla nischade upplevelser inom ett brett olika område från wellness, kultur, personlig utveckling, mat, high-tech upplevelser eller varför inte hotellrum med tatueringspaket.
- Seniorer, över 50 år utan hemmaboende barn, är en allt viktigare kundgrupp inom resebranschen. Fler av de har stabil ekonomi, återvänder gärna till samma destinationer och värdesätter unika upplevelser. Sifo undersökning på uppdrag av resebyrån Ticket
- Vintage butiker allt vanligare del av reseupplevelsen. Vintage Voyaging, Booking.com
- Det ska vara lätt att göra rätt – fler och fler aktörer, inte minst artister, använder nudging för att underlätta för konsumenten att göra hållbara beslut.
Oktober | 2024 | +/- 24/23 |
---|---|---|
Beläggningsgrad | 69% | -1 pp* |
Sålda/belagda rum | +2 % | |
Snittpris | 1 203kr | -1 % |
RevPar | 830 kr | -2 % |
Beläggning mån-tors | 72% | -1,6 pp* |
Beläggning fre-lör | 78% | +0,9 pp* |
Källor:
- Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen
- SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2024
- Hotel Market Update Annordia October 2024.indd
- Svenskars resande nu och 6 månader framåt (visitsweden.com)
- Travel enthusiasm soars among Europeans for autumn and winter 2024/2025 – ETC Corporate – ETC Corporate
- Inspirationswebbinarium VisitSweden september 2024
- Travel Reinvented: Booking.com’s 2025 Travel Predictions
- Hilton Annual Trends Report Predicts 2025 to Be the ’Year of the Travel Maximizer’ | Stories From Hilton
Prenumerera på lägesbilden
Missa aldrig en lägesbild! Som prenumerant får du Lägesbilden direkt till din mejl.
Prenumerera på analysen
Gästnattstatistik
Få koll på hur många gästnätter en stad eller en kommun har i Sverige och hur beläggningen ser ut på Tillväxtverkets hemsida.