Göteborg tog sig över Atlanten

Publicerat av Linda Nordberg 25 september, 2019 under Möten.

I mitten av september deltog Göteborg för första gången på Imex America, den största årligen återkommande internationella branschmässan i USA. På mässan fanns 3 500 köpare från 68 länder och det var ett viktigt strategiskt beslut att delta och få möjlighet att visa upp Göteborg som mötesdestination.

Maria Thylén, Svenska Mässan/Gothia Towers och Eva Ahlm Tobisson, Göteborg & Co Möten.

Eva Ahlm Tobisson, projektledare på Göteborg & Co Möten är nyligen hemkommen från ett lyckat deltagande på Sands Expo & Convention Center i Las Vegas där Imex America ägde rum 11–13 september. Under dagarna ställde Göteborg ut tillsammans med bland annat Svenska Mässan & Gothia Towers i den skandinaviska montern, även kallad Scandinavian Pavillion.

I Scandinavian Pavillion fanns flera andra destinationer och företag representerade. Foto: Chuck Janda

Inför deltagandet gjordes flera utskick till anmälda besökare med syfte att skapa en nyfikenhet för Göteborg som mötesdestination och boka upp individuella möten. Utskicken handlade bland annat om stadens matkultur, natur och aktiviteter, men också om mer mötesspecifika fördelar såsom mötesplatser, samarbetet i staden och stadens hållbarhetsposition. De fördelar som ofta leder till att såväl arrangörer som delegater är nöjda med Göteborg som mötesstad. Genom dessa utskick bokades många individuella möten med Eva. Utöver dessa möten kom flertalet kunder spontant till montern då Göteborg anses som en attraktiv destination.

Scandinavian Pavillion. Foto: Eva Ahlm Tobisson

– Vi fick givetvis många frågor om vad man kan göra i Göteborg med omnejd där kusten, naturen och maten är intressant för kunderna. Vissa sökte upp oss då de upplever att hållbarheten ställs högre upp på mötets kravlista, ett område där Göteborg står ut. Man arbetar också ofta med bolag som har kopplingar till Göteborg. Sist men inte minst är Gothia Towers och Svenska Mässan unika i Europa, med sin storlek och läge. Detta är något som den amerikanska marknaden lyfter som en av Göteborgs stora fördelar, förklarar Eva.

Förutom alla individuella möten, var årets monter-gemensamma tema ”Take a liking to a Viking” i den Skandinaviska paviljongen, där det bjöds på Viking-snacks och en interaktiv quiz för grupper som besökte montern.

Viking-quiz i den skandinaviska montern. Foto: Chuck Janda

Om det blir någon medverkan under Imex America nästa år är inte bestämt ännu.

– Vi får utvärdera och komma fram till om det finns ett värde i att komma tillbaka nästa år. Men spontant känns det som att det var väldigt värdefullt och att intresset är stort för Göteborg. Så i detta fall får man ju hoppas att det som hände i Vegas, inte stannar i Vegas, avslutar Eva.