All time high för årets Magasin Göteborg

Publicerat av Terese Carlson 26 juni, 2019 under Näringslivsgruppen.

Magasin Göteborg är en av de mest lästa bilagorna till Dagens Industri. Magasinet som gavs ut den 15 maj lästes i år av cirka 210 000 personer. Resultatet av en nyligen genomförd läsarundersökning visar de högsta siffrorna hittills under tidningens åttaåriga livslängd.

Magasin Göteborg Foto: Katja Ragnstam

”Intelligens med omtanke” var det bärande temat för årets Magasin Göteborg. I tidningen lyfts berättelser om det innovativa och moderna Göteborg och om vad som är hett i staden just nu. En läsarundersökning baserad på cirka 300 intervjuer med olika åldersgrupper visar att tidningen i år får ett helhetsbetyg på 98 % vilket betyder att läsarna har gett ett betyg mellan 4 och 10 på en 10-gradig skala. Det är en ökning med 7 % från förra året.

Magasin Göteborg har ett högt observationsvärde, 80 % av läsarkretsen, och placerar sig därmed i elitskiktet. 65 % läser hela eller delar av tidningen och i den yngre åldersgruppen upp till 34 år är siffran högre med 70 %. Enligt läsarundersökningen har magasinet en genomsnittlig lästid på strax över nio minuter. Läsaren anser att tidningen är både intressant och har ett högt nyhetsvärde. Kategorier som ”Tidningen vänder sig till mig” och ”Angelägna ämnen” ökar också med flera procentenheter i jämförelse med tidigare år.

Magasin Göteborg produceras i samarbete med Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg. Tidningen ges ut en gång per år och distribueras som en bilaga till Dagens Industri samt delas ut på centrala platser i Göteborgsområdet. Läs Magasin Göteborg digitalt här och kommentera gärna med #magasinGBG