Jobbmässan Skarpt Läge levererar
Under jobbmässan Skarpt Läge i februari träffade unga vuxna i åldrarna 18–30 år arbetsgivare med en enda förhoppning, att lämna mässhallen med ett jobb i handen. Två månader senare har 184 fått anställning som ett direkt resultat av mässan. Skarpt Läge är idag mer än en jobbmässa, det är en viktig mötesplats för samverkan.

– Skarpt Läge är idag inte enbart en jobbmässa, utan en mötesplats som genererar ett antal synergieffekter, till exempel har vi i år samarbetat med Hvitfeldska Gymnasiet och Aniaragymnasiet som bidrog med 25 stycken fantastiskt duktiga och positiva elever från årskurs tre som volontärer under själva mässan. Vi besöker kontinuerligt ett antal ungdomsverksamheter, bland annat MiM-Kunskapscenter och SOS-barnbyar, där ungdomarna har fått hjälp av oss med hur de ska söka jobb, vidga sina nätverk och skapa nya kontakter med olika arbetsgivare. Flera av dessa kontakter har lett till jobb för ungdomarna säger Lotta Forsberg, projektledare på Skarpt Läge.
Den 22 februari hade Skarpt Läge premiär för i år på en ny plats, Svenska Mässan i Göteborg. Under tre timmar fick unga vuxna, oavsett förutsättningar, möjlighet att matchas ihop med företag som kunde erbjuda jobb direkt på plats. Konceptet är enkelt, de arbetsgivare som ställde ut hade alla något att erbjuda i form av jobb, studier eller praktik och de arbetssökande som kom var väl förberedda med sina meritförteckningar i handen. En uppföljning två månader senare visar på 184 skapade arbetstillfällen varav 94 heltidstjänster. Majoriteten av arbetstillfällena fanns inom branscherna lagerlogistik samt hotell och restaurang. Rekryteringar och intervjuer fortgår löpande och efter sex månader görs en ny mätning av resultatet som då förväntas bli ännu högre.
Med 1831 deltagare slog dessutom mässan nytt besöksrekord. Förhoppningen är att Skarpt Läge inte bara ska vara Göteborgs bästa jobbmässa för unga, utan den ska bli Sveriges bästa plattform för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden.
Skarpt läge bygger på ett samarbete mellan Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Gothia Towers /Svenska mässan, Arbetsförmedlingen, Visita och Arbetsmarknad och Vuxenutbildning.