Tysklands kunskapsdag möttes av stort intresse
Den 28 februari stod Tyskland på agendan då Göteborg & Co, Turistrådet Västsverige och Visit Sweden bjöd in till ett kunskapsseminarium om tysk besöksnäring på Scandic Crown.

– Tyskland är en stor marknad, köpstark och intressant för många varumärken, berättar Ninnan Stenmark från Visit Sweden.
Dagen var en het samlingspunkt för de som är intresserade av tysk besöksnäring. Förutom Ninnan Stenmark och de 140 anmälda fanns även Andreas Kassel från Visit Sweden, Chris Jolly från Ligula Hospitality Group, Håkan Karlsten från Kajkanten samt Alexander Fritsch och Holger Sigmund från Tourismuspartner på plats för att berätta om Visit Swedens nya målgruppsanalys, tyskars resmönster, bästa sättet att arbeta med tyska researrangörer samt HolidayCheck – Tysklands variant av Tripadvisor för hotell.
Av all information som presenterades uppdagades bland annat att mest intresserad av Sverige är den globala resenären som uppfattar Sverige som ett vackert och äkta land fyllt med orörd natur. Flest tyskar är här från maj till september och stannar i genomsnitt åtta dagar. De föredrar rundresor och kombinerar gärna stad med natur, och de som väljer bort Sverige gör det främst för att det är kallt och dyrt. Det talades även om att tyskar förlitar sig på resebyråer och ofta bokar resor via dem till skillnad från svenskar som ofta bokar själva.