Engagerade entreprenörer på årets UF-mässa
Den 11 mars hölls årets UF-mässa, Entreprenörskap på riktigt, på Svenska Mässan i Göteborg. Ung Företagsamhet ger möjlighet till gymnasieelever att starta och driva företag under ett läsår. Högt tryck och stort engagemang präglade årets mässa där trenden på socialt och hållbart företagande var tydlig. Prisceremonin i den stora kongresshallen avslutades med att Årets UF-företag 2019 korades.

På UF-mässan samlades 1300 utställande gymnasieelever från 340 utställande UF-företag där de visade upp och fick möjligheten att sälja sina produkter och tjänster.
– Det är fantastiskt kul att 1300 elever tog möjligheten att ställa ut på UF-mässan i år. Extra roligt och glädjande i år är att elevernas medvetenhet och kunskap kring hållbart företagande ökat, vilket märks tydligt på elevernas affärsidéer. Intresset i stort fortsätter öka när det kommer till ungas entreprenörskap och UF-företagande. I år ökade återigen antalet elever som driver UF-företag i regionen och det är glädjande att ungas entreprenörskap ges stort utrymme i skolan, säger Johan Sandahl, regionchef på Ung Företagsamhet i Göteborgsregionen.
Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är partner till Ung Företagsamhet och står även som tävlingsvärd till det prestigefyllda priset Årets UF-företag. Guldmedaljen gick till Worth UF från NTI Gymnasiet Kronhusgatan som har gjort en mindfulness-målarbok med temat kroppspositivism. Priset delades ut av Kristin Mari Riera, projektledare på Näringslivsgruppen, Göteborg & Co med följande jurymotivering:
”Vinnaren har på ett kreativt sätt hittat en nytänkande lösning på ett aktuellt samhällsproblem. Den gemensamma drivkraften ligger i att göra skillnad för andra och utmana osunda normer. Entreprenörernas driv och affärsmässighet visar på en stor potential för framtiden, såväl i Sverige som internationellt. Vi är alla imponerade av ert samlade mod och tycker att ni är väl VÄRDA priset som årets UF företag!”
– Att få känna av den smittande energin och innovationskraften från 1300 ungdomar samlade på mässgolvet är helt magisk! Årets UF- mässa bjöd inte bara på kreativa och hållbara företagsidéer, den säkrar också entreprenörskapet och framtidens nyföretagande. Det känns fantastiskt att kunna gratulera de värdiga vinnarna av årets UF-företag, Worth UF, som tar sig an ett viktigt samhällsproblem och bidrar till en förbättrad samhällssyn kring kroppspositivism säger Kristin Mari Riera, projektledare på Näringslivsgruppen, Göteborg & Co.
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har de utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande.