Speed-dejting för samverkan inom turism
Tolv minuter per dejt mellan aktörer inom besöksnäringen och hotell i Göteborg med omnejd. Ett sätt att bjuda in till samarbete och nätverkande.

– Det är positivt för både aktörerna och hotellen att mötas, aktörerna vill sälja sin verksamhet och hotellen vill att gästerna ska addera en extra natt till sin vistelse. Den här workshopen med speed-dejting är ett exempel på hur vi skapar mötesplatser och förutsättningar för nya samarbeten, säger Camilla Rolfsman, projektledare på Göteborg & Co för Tillväxt turism.
Den 7 mars bjöd Göteborg & Co, Business Region Göteborg och Turistrådet Västsverige in till matchmaking-workshopen på Clarion Hotel Post. Aktörer inom besöksnäringen fick chans att träffa representanter från flera hotell i Göteborgsregionen. På en förmiddag gick deltagarna på 12 möten som varade i tolv minuter var. Mellan mötena var pauser inplanerade, då det gavs tillfälle för ännu mer nätverkande.
– Vi har fått positiv feedback från både aktörerna och hotellen, så det känns väldigt roligt. Nu hoppas vi att vi kan göra om det här senare i år, säger Camilla Rolfsman.
Workshopen är en del i projektet Tillväxt turism som är ett samverkansprojekt mellan Göteborg & Co, Turistrådet Väst och Business Region Göteborg. Tillväxt turism, som är inne på sitt tredje år, ska skapa fler hållbara företag inom besöksnäringen och ta fram en modell för samverkan. Förutom workshopen 7 mars, planeras bland annat workshops om affärsekonomi och värdskapsutbildningar.