Möt Anders Fahl, IT-chef och webbansvarig på Kommunikation
Anders Fahl har arbetat på Göteborg & Co sedan 2005, han är IT-chef, webbansvarig och ansvarig för övergripande digitala satsningar. Han jobbar bland annat med goteborg.com.
Hur kommer det sig att du började arbeta på Göteborg & Co?
Jag fick nys om Göteborg & Co redan 1995 och tyckte det verkade vara en spännande och intressant arbetsplats. Men det var först 2005 som jag skickade in en spontanansökan och jag hade tur, det passade bra in i tiden och jag började jobba på det som då hette IT-avdelningen.
Då var vi tre stycken som jobbade på IT-avdelningen och hade hand om IT frågor och några hemsidor som vi uppdaterade. Men världen förändras och efter en period flyttade jag över till avdelningen privatturism och hade hand om webben där. Sedan dess har det ändrats igen och nu är jag IT-chef på 50 procent och jobbar som webbansvarig och ansvarig för övergripande digitala satsningar på kommunikationsavdelningen 50 procent.
Du tillhör alltså två avdelningar och har två olika roller, vad innebär dina roller?
Som IT-chef ser jag till att alla interna system fungerar och därmed att alla andra kan arbeta. Men jag jobbar också långsiktigt och strategiskt för att vi ska ligga i framkant och se till att vi har moderna verktyg. Jag har regelbunden kontakt med andra IT-chefer inom kommunen. Som webbansvarig på kommunikationsavdelningen jobbar jag bland annat mycket med goteborg.com.
Även om de två rollerna tillhör olika avdelningar så tycker jag att de hänger ihop. Det interna påverkar ofta det externa och tvärtom.
Vad skulle du säga är den största skillnaden nu jämfört med när du började jobba här?
En skillnad är att det har blivit en allt mer komplex omvärld. Allt var lite enklare tidigare, nu påverkar externa faktorer mer. Branschen är väldigt påverkad av vilka beteenden vi som människor har och hur man förändrar sina vanor och tankemönster. Hur vi bokar resor och hur vi använder teknik har förändrats i grunden. När jag började fanns inte sociala medier och smartphones till exempel. Digitaliseringen påverkar allt och antalet digitala tjänster har ökat väldigt mycket.
Utvecklingen inom IT påverkar också hur vi jobbar internt. Nu vill vi kunna jobba lika bra hemma, eller på en flygplats som på kontoret. Förutom full mobilitet vill vi också kunna jobba när vi vill och vi har allt fler tekniska prylar som ska fungera effektivt.
En annan skillnad är att kommunikationsavdelningen inte fanns när jag började här. Då gjorde var och en saker som man tyckte var fint. Dokument, presentationer och liknande kunde se helt olika ut. Idag finns det tydligare ramar som kommunikationsavdelningen sätter vilket naturligtvis skapar en mycket mer enhetlig bild.
Hur har det varit att vara med under utvecklingen?
Det har varit och är en intressant och spännande resa. Målet och uppdraget är detsamma, att marknadsföra Göteborg. Men nu är det inte bara vi som sprider bilden av Göteborg. Vad alla andra pratar om och hur bilden av Göteborg förmedlas i sociala kanaler av alla som besöker oss är otroligt viktigt. Och det är viktigt att vi kan hjälpa till att förmedla en så bra och trovärdig bild som möjligt. Helt enkelt att göra det enkelt och lockande att dela med sig av Göteborg.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Jobbet är väldigt varierande, så det är svårt att säga för ingen dag är den andra lik. Jag får väldigt mycket frågor, det är mycket rådgivning både internt och externt. Vilket inte är så konstigt eftersom IT ofta är en viktig parameter i allt vi gör.
Du är en av dem på Göteborg & Co som känner de flesta på bolaget?
Ja, lite så är det. Alla som börjar här passerar mig på ett eller annat sätt eftersom de ska ha inlogg och datorer och så vidare. Alla är ju berörda av IT så jag känner de flesta här. Jag tycker det är bra och jag får en bra känsla av vad alla jobbar med och vilja projekt de sitter i. Det innebär också att jag rör mig mycket i lokalerna, viket också är bra.
Vad tycker du är det bäst med ditt jobb?
Att det är så varierande, ena dagen kan jag sitta i strategiska möten med andra IT chefer inom Göteborgs stad och diskutera utveckling av nya digitala arbetssätt. Senare samma dag har vi redaktionsråd och brainstorming om hur vi ska få ut budskap i våra sociala kanaler bättre.
Det är mycket att göra och aldrig en tråkig stund!
Du har jobbat här i fler år, finns det något du kan nämna som du är lite extra stolt eller nöjd över?
Då skulle jag säga att jag är stolt över vårt arbete med goteborg.com. Jag är nöjd med både det arbetet vi har gjort med sajten och det vi fortsätter att göra idag. Det är också roligt att det inte bara är vi som tycker den är bra, vi har kontakt med andra europeiska destinationsorganisationer och får ofta höra att det är en bra sajt och det finns flera som haft goteborg.com som förebild när de själva jobbar med sin sajt.
Jag känner att när det kommer till goteborg.com så gör vi ett bra jobb. Internt är känslan väldigt bra och vi har också varit med på Internet Worlds topp 100-lista sju år i rad. De utser Sveriges 100 bästa sajter, och vi brukar vara den enda destinationssajten som är med på den listan, det är ett bra betyg!