Kulturkalasets rapport: Kulturupplevelser gör skillnad på riktigt

Kulturkalasets besökare inspireras att göra fler kulturbesök och kulturupplevelser kan bidra till integration och gör skillnad. Årets Kulturkalas hade 1,1 miljoner besök, 1 143 programstarter, 48,6 procent män och 51,4 procent kvinnor på sina scener och 77 000 i publiken på konserterna med Nawal El Zoghbi, Symfonikerna och Weeping Willows och Teddybears.
Under årets Kulturkalas blir det tydligt att arbetet med integration har gett resultat. 41 procent av Nawal El Zoghbis publik hade arabiska som modersmål, jämfört med 3 procent av Kulturkalasets totala publik. Under de tre år som Kulturkalaset har haft en konsert med en arabisk storstjärna har 30 procent av dess publik ökat sina kulturbesök under resten av året. I år gjorde 11 procent av Nawals publik inga andra kulturbesök, jämfört med 8 procent av Kulturkalasets övriga besökare. Tidigare har skillnaden varit mycket större, 2016 gjorde 40 procent av Najwas publik inga andra kulturbesök.
– Allt tyder på ett genomslag år tre. 2014 formulerade Kulturkalaset hur nya målgrupper skulle nås och hur detta även kan resultera i ökad integration. Genom de senaste tre årens satsning på arabiska artister har vi nått helt nya målgrupper som annars aldrig tar sig till Kulturkalaset och kanske aldrig till stadens centrum. Kulturbesöken gör invånarna delaktiga och de tar dessutom del av samhället, möter nya människor, använder språket och utvecklas som individer, säger Tasso Stafilidis.
Under årets fem dagar gjordes 1,1 miljoner besök och barnens kulturkalas 124 500 besök. 78 procent av besökarna uppger också att de känner att de vill göra fler kulturbesök under året efter att ha varit på Kulturkalaset.