Hoppa till innehållet

Sök

Vad söker du efter?

  • Hem
  • Nyheter
  • Göteborg – populärt bland internationella medier

Göteborg – populärt bland internationella medier

Norska och danska journalister på pressbesök på temat trädgård. Här i Jonsereds Trädgårdar.
Norska och danska journalister på pressbesök på temat trädgård. Här i Jonsereds Trädgårdar.

Intresset för Göteborg är stort utanför Sveriges gränser, förra året ökade antalet internationella artiklar om Göteborg med 25 procent. Under årets första halvår har det också producerats många artiklar och många utländska journalister har varit på besök.

– Hittills har vi haft runt 130 besök av internationella journalister och bloggare. Ofta blir de positivt överraskade över stan. Både över hur trevliga göteborgarna är och också hur mycket stan har att erbjuda. Mixen mellan historia och det kreativa, nya och även kombinationen city och natur med skärgården i spetsen, säger Kajsa Kärnman som ansvarar för PR-arbetet i Storbritannien, Tyskland och Kina.

De internationella journalisterna kommer från bland annat Tyskland, Norge, Danmark, Storbritannien, USA och Kina. En del har varit på plats i Göteborg för att bevaka evenemang som West Pride och Göteborgsvarvet, medan andra har haft tema skärgård, trädgård, mat och dryck och svensk livsstil.

I år har Göteborg synts i bland annat The Guardian, The Telegraph, Vogue, norska Allers och Sunday Times Travel Magazine. Under 2016 var mediavärdet av publicerade internationella artiklar om Göteborg 251 miljoner kronor.

Nu fortsätter sommaren med besök från internationella medier, bland annat till sommarens stora mästerskap, EM i ridsport i augusti.

Prenumerera på Göteborg & Co:s nyhetsbrev

Vill du ha kontinuerliga uppdateringar från Göteborg & Co i din mailkorg?

Registrera