Processägare: Turista i din egen stad

Foto: Jennie Smith
Foto: Jennie Smith

Göteborgarna och deras engagemang är en av vår destinations största styrkor och ingen marknadsföring kan mäta sig med den som skapas av stolta och välkomnande invånare. Med ökad tillgänglighet, rörelse i staden och information om vad som händer i de olika stadsdelarna kan ännu fler upptäcka vad hela staden har att erbjuda och få ut ännu mer av att bo i Göteborg. Göteborg & Co har genom stadens budget för 2017 fått i uppdrag att underlätta för göteborgarna att turista i sin egen stad.

Mål: Göteborgarnas möjlighet att turista i sin egen stad ska öka.

Ur Göteborgs Stads budget 2016

Varför ska göteborgarna turista i sin egen stad?

Med mer rörelse i staden kommer fler att känna samhörighet, trygghet och att hela staden är till för dem. Att göteborgarna är glada och stolta över sin stad gör dem även till ambassadörer för destinationen vilket är positivt för turismen och kan bidra till ett ännu bättre välkomnande av inresande. Att fler väljer att turista hemma får även positiva ekonomiska effekter för besöksnäringen vilket kan innebära fler arbetstillfällen.

Hur kommer Göteborg & Co att arbeta med frågan?

Bolaget kommer framförallt att fokusera på att synliggöra och informera om utbudet på destinationen. Goteborg.com har redan idag mycket innehåll som är intressant för göteborgare såväl som för besökare och utbudet av innehåll och guider till staden fylls kontinuerligt på. Bolaget kommer också att, i de fall där det är lämpligt, uppmana partner och arrangörer att bidra till arbetet genom att bredda sina målgrupper, tänka nytt och förädla sitt utbud så att det blir tillgängligt för fler.

Läs mer om att turista hemma och trenden med ”staycation” på Snack om turism.