Nyheter

Elcykelföretaget Ecoride och It-företaget Pilotfish Networks är vinnarna av Göteborgs Companipris 2017. Priset delades ut av Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie den 5 februari  2018 i samband med Börssälskapets möte på Elite Park Avenue Hotel. 

Foto: Marie Ullnert

− Årets vinnare är två företag som båda har visat på stort entreprenörskap och nytänkande. De har genom innovativt arbete förändrat sina branscher och de är nu i den absoluta framkanten av utvecklingen, säger Lennart Johansson, chef för Näringslivsgruppen på Göteborg & Co. Han delade ut priserna tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson.

Sedan starten 1994 har Göteborgs Companipris mottagits av cirka 60 framgångsrika företag som drivs och utvecklas i Göteborgsregionen. Priset består av 25 000 sek och en silverstatyett.

Ecoride

Ecoride bildades 2007 av de unga bröderna Martin och Christian Walleräng som med inspiration från Kina ville ta elcykel till Sverige för att ge alla en chans att leva klimatsmartare och cykla mera. Ecoride är idag det ledande elcykelföretaget i Norden och säljer årligen omkring 10 000 cyklar.

− Bröderna Walleräng som skapade Ecoride hade en väldigt bra timing med elcyklar och företaget har gjort en fantastisk resa. Nu är Ecoride nästan synonymt med elcykel. För cykelbranschen är det viktigt att fortsätta utveckla infrastrukturen i stan för att tänka mer klimatsmart och hitta bra transportlösningar. Vi är bara i början på en mer hållbar utveckling. Det känns naturligtvis otroligt roligt att få Companipriset något som alla i företaget ska känna sig stolta över, säger Mårten Nydahl, VD för Ecoride.

Pilotfish Networks

Pilotfish Networks som bildades 2000 är från början en spinoff från Ericsson. Företaget har tagit ”Internet of Things” till kollektivtrafiken och gjort den både smartare och bättre för miljön genom att utveckla system som optimerar och hanterar komplex trådlös datorkommunikation till och från mobila enheter. Deras produkt finns idag i ca 5 000 fordon i flera länder.

− Det är första gången som vi får pris och det känns fantastiskt. Det känns extra roligt att bli uppmärksammad i vår stad! Digitalisering och kollektivtrafik befinner sig i en expansionsfas, mellan 2016 och 2017 dubblerade vi vår verksamhet. Det finns en stark efterfrågan i vår bransch och vi kommer fortsätta stärka vår produkt och verksamhet, säger Tomas Gabinus, VD för Pilotfish Networks.

Anders Fahl har arbetat på Göteborg & Co sedan 2005, han är IT-chef, webbansvarig och ansvarig för övergripande digitala satsningar. Han jobbar bland annat med goteborg.com.

Hur kommer det sig att du började arbeta på Göteborg & Co?

Jag fick nys om Göteborg & Co redan 1995 och tyckte det verkade vara en spännande och intressant arbetsplats. Men det var först 2005 som jag skickade in en spontanansökan och jag hade tur, det passade bra in i tiden och jag började jobba på det som då hette IT-avdelningen.

Då var vi tre stycken som jobbade på IT-avdelningen och hade hand om IT frågor och några hemsidor som vi uppdaterade. Men världen förändras och efter en period flyttade jag över till avdelningen privatturism och hade hand om webben där. Sedan dess har det ändrats igen och nu är jag IT-chef på 50 procent och jobbar som webbansvarig och ansvarig för övergripande digitala satsningar på kommunikationsavdelningen 50 procent.

Du tillhör alltså två avdelningar och har två olika roller, vad innebär dina roller?

Som IT-chef ser jag till att alla interna system fungerar och därmed att alla andra kan arbeta. Men jag jobbar också långsiktigt och strategiskt för att vi ska ligga i framkant och se till att vi har moderna verktyg. Jag har regelbunden kontakt med andra IT-chefer inom kommunen. Som webbansvarig på kommunikationsavdelningen jobbar jag bland annat mycket med goteborg.com.

Även om de två rollerna tillhör olika avdelningar så tycker jag att de hänger ihop. Det interna påverkar ofta det externa och tvärtom.

Vad skulle du säga är den största skillnaden nu jämfört med när du började jobba här?

En skillnad är att det har blivit en allt mer komplex omvärld. Allt var lite enklare tidigare, nu påverkar externa faktorer mer. Branschen är väldigt påverkad av vilka beteenden vi som människor har och hur man förändrar sina vanor och tankemönster. Hur vi bokar resor och hur vi använder teknik har förändrats i grunden. När jag började fanns inte sociala medier och smartphones till exempel. Digitaliseringen påverkar allt och antalet digitala tjänster har ökat väldigt mycket.

Utvecklingen inom IT påverkar också hur vi jobbar internt. Nu vill vi kunna jobba lika bra hemma, eller på en flygplats som på kontoret. Förutom full mobilitet vill vi också kunna jobba när vi vill och vi har allt fler tekniska prylar som ska fungera effektivt.

En annan skillnad är att kommunikationsavdelningen inte fanns när jag började här. Då gjorde var och en saker som man tyckte var fint. Dokument, presentationer och liknande kunde se helt olika ut. Idag finns det tydligare ramar som kommunikationsavdelningen sätter vilket naturligtvis skapar en mycket mer enhetlig bild.

Hur har det varit att vara med under utvecklingen?

Det har varit och är en intressant och spännande resa. Målet och uppdraget är detsamma, att marknadsföra Göteborg. Men nu är det inte bara vi som sprider bilden av Göteborg. Vad alla andra pratar om och hur bilden av Göteborg förmedlas i sociala kanaler av alla som besöker oss är otroligt viktigt. Och det är viktigt att vi kan hjälpa till att förmedla en så bra och trovärdig bild som möjligt. Helt enkelt att göra det enkelt och lockande att dela med sig av Göteborg.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Jobbet är väldigt varierande, så det är svårt att säga för ingen dag är den andra lik. Jag får väldigt mycket frågor, det är mycket rådgivning både internt och externt. Vilket inte är så konstigt eftersom IT ofta är en viktig parameter i allt vi gör.

Du är en av dem på Göteborg & Co som känner de flesta på bolaget?  

Ja, lite så är det. Alla som börjar här passerar mig på ett eller annat sätt eftersom de ska ha inlogg och datorer och så vidare. Alla är ju berörda av IT så jag känner de flesta här. Jag tycker det är bra och jag får en bra känsla av vad alla jobbar med och vilja projekt de sitter i. Det innebär också att jag rör mig mycket i lokalerna, viket också är bra.

Vad tycker du är det bäst med ditt jobb?

Att det är så varierande, ena dagen kan jag sitta i strategiska möten med andra IT chefer inom Göteborgs stad och diskutera utveckling av nya digitala arbetssätt. Senare samma dag har vi redaktionsråd och brainstorming om hur vi ska få ut budskap i våra sociala kanaler bättre.

Det är mycket att göra och aldrig en tråkig stund!

Du har jobbat här i fler år, finns det något du kan nämna som du är lite extra stolt eller nöjd över?

Då skulle jag säga att jag är stolt över vårt arbete med goteborg.com. Jag är nöjd med både det arbetet vi har gjort med sajten och det vi fortsätter att göra idag. Det är också roligt att det inte bara är vi som tycker den är bra, vi har kontakt med andra europeiska destinationsorganisationer och får ofta höra att det är en bra sajt och det finns flera som haft goteborg.com som förebild när de själva jobbar med sin sajt.

Jag känner att när det kommer till goteborg.com så gör vi ett bra jobb. Internt är känslan väldigt bra och vi har också varit med på Internet Worlds topp 100-lista sju år i rad. De utser Sveriges 100 bästa sajter, och vi brukar vara den enda destinationssajten som är med på den listan, det är ett bra betyg!

Göteborg fortsätter vara attraktivt för besökare. Under 2015–2017 har antalet gästnätter ökat med hela 17 procent. De internationella besöken har ökat kraftigt med USA och Kina i spetsen.

Besöksnäringen växte stadigt även under 2017. Årssiffrorna släpps av SCB/Tillväxtverket den 7 februari, men prognosen pekar mot en fortsatt ökning av kommersiella gästnätter på hotell och vandrarhem i Göteborgsregionen.

Foto: Anders Wester/Göteborg & Co.

Destinationens affärsplaneperiod 2015 – 2017 har haft en ökning av gästnätter med 17 procent, från 4,1 miljoner till 4,8 miljoner enligt prognosen.

Flest antal besökare kommer från Sverige, men det är de internationella gästnätterna som ökat snabbast, under de senaste tre åren har de ökat dubbelt så snabbt som de svenska. Av besöken från utlandet är det USA som sticker ut och har nu gått förbi Danmark i antal kommersiella övernattningar. Även Kina har visat sig ha en mycket positiv utveckling och som vanligt har många besökare kommit från Norge och Danmark.

Under 2017 har också hotellen varit fullbelagda under stora delar av året. Under sommaren var i genomsnitt 81,4 procent av rummen belagda, för hela Sverige var motsvarande siffra 67 procent.

Att både besökare och göteborgare attraheras av utbudet i Göteborg märks också hos stadens attraktioner. Göteborgs Konstmuseum har gått mycket bra och ökat sitt besöksantal med 23 procent jämfört med 2016. Också Stadsmuseet har gått bra och hade drygt 18 procent fler besökare än föregående år. Liseberg hade 3,1 miljoner besökare i parken 2017 vilket är lika många som under 2016 och Universeum hade också ungefär lika många besökare 2017 som 2016. Shoppingen i köpcentret Nordstan ökade sin omsättning med 100 miljoner kronor.

När Tripadvisors lista över Sveriges 25 bästa hotell publicerades stod det klart att landets två bästa hotell finns i Göteborg. Högst på listan är Upper House, följt av Hotel Pigalle på andra plats och inte långt efter Dorsia Hotel & Restaurant på plats fyra.


Upper House. Foto: Gothia Towers

Det är Traveler’s Choice Awards 2018 över Sveriges bästa hotell som toppas av två Göteborgshotell. Hotellen rankas baserat på recensioner och åsikter från Tripadvisors resenärer under ett år.

Med på listan hittar vi också, Avalon Hotel som nummer åtta och Sankt Jörgen Park på tjugonde plats.

Göteborgshotellen på listan över Sveriges bästa hotell
1. Upper House
2. Hotel Pigalle
4. Dorsia Hotel & Restaurant
8. Avalon Hotel
20. Sankt Jörgen Park

Nöjet Konsert AB tilldelades Live-Apan för årets arrangör under evenemanget Sweden Live i Norrköping den 24 januari 2018.

Motiveringen lyder: ”Ur sina snart fyrtioåriga rötter i Göteborgs och Västsveriges nöjesliv har årets mottagare av priset utvecklats att bli en betydande nationell konsertarrangör. För en lång och målmedveten satsning med kontinuitet, expansion och en stor portion passion för den levande musiken går Apan för ”Årets arrangör” till Nöjet Konsert AB, Göteborg.”

Sweden Live är ett evenemang där Sveriges ledande turnébolag under några dagar träffar musikarrangörer och samarbetspartners. Konferensens traditionella showcases inleddes med prisutdelningen av Live-Apan – ett arrangörspris som delas ut för att belöna personer, företag eller organisationer som på olika sätt bidragit till att främja och utveckla livemusiken i Sverige – i första hand med arrangören eller arrangemanget i fokus.

Det var tredje året i rad som Göteborg fick ta emot en Live-Apa. Liseberg har tidigare prisats i kategorin Årets Venue och Göteborgs Kulturkalas vann Live-Apan för Årets Insats 2017.

 

I samband med invigningen av Göteborg Film Festival fredagen den 26 januari startar fokusåret Go Global. Filmfestivalens internationella plattform passar bra för att inviga fokusåret 2018, där arbetet inför Göteborgs 400-årsjubileum fortsätter att engagera hela staden i firandet.

Men redan den 19 januari samlades 2 228 barn mellan 3 och 14 år på biografen Draken för fyra visningar under Lilla Filmfestivalen. Över 1 300 barn kom med buss från olika delar av Göteborg som Tynnered, Angered, Biskopsgården, Bergsjön och Östra Göteborg. Initiativet, i samarbete med Göteborg Film Festival och Skolbio, är skapat så att barn från alla stadsdelar har möjlighet att upptäcka Filmfestivalen.

Foto: Marie Ullnert/Göteborg & Co

Bland alla barn som rörde sig i hallen i väntan på att deras film skall starta träffade vi några glada killar och tjejer från Sjumilaskolan i Biskopsgården. De har spelat in en vinjett som skall visas inför varje film och de vet redan mycket om Filmfestivalen.

− Det är jättebra för att det är så stort! Säger Almina som går i tvåan på Sjumilaskolan.

Alla andra kompisar tycker också att det är så spännande med alla filmer som visas.

− Jag kanske vill jobba med film när jag är vuxen, lägger till Almina med ett stort leende.

Förskolebarnen och tvåorna fick se animerade filmer från olika länder medans barnen mellan 8 och 10 år fick se den finska spelfilmen ”Halmhatten, Filttofflan och bröderna Rubens”. De äldsta ungdomarna tittade på dokumentären ”Liyana” på engelska och zulu.

Under Göteborg Film Festival kommer det även att arrangeras en Master Class, likt ett interaktivt seminarium, med göteborgaren och världsstjärnan Alicia Vikander. Detta sker i samarbete med Göteborgs 400-årsjubileum och sätter Göteborg på den internationella kartan.

Foto: Svenska Mässan & Gothia Towers

 

Göteborg har under året varit värd för flera större möten och kongresser. I syfte att förbättra Göteborg som mötesstad har delegatundersökningar genomförts på fyra av dessa kongresser. Totalt genomfördes 942 intervjuer med delegater på plats. Analysen av resultaten visar vilka förbättringsområden som staden, arrangörer och leverantörer kan arbeta med.

En klar majoritet av deltagarna hade en positiv erfarenhet av besöket och det totala intrycket är mycket bra. Nöjdhetsgraden är 90 % eller högre när det gäller resan till Göteborg, lokaler, boende, utbud och service. Staden anses också vara mycket bra på service och bemötande, och graden av nöjdhet når 97 %!

Mer än 90 % av deltagarna svarade att de skulle överväga att komma tillbaka till Göteborg för en ny konferens. Drygt 80 % kan tänka sig att rekommendera Göteborg till vänner, släktingar eller bekanta.

Det är mycket glädjande att det övergripande intrycket av Göteborg som destination ger ett resultat på hela 98 % nöjdhet.

Oberoende av målgrupper och kongressernas olika förutsättningar står sig Göteborg mycket bra som mötesstad. Resultatet i genomsnitt följer tidigare års höga nivåer, 6,2 på en 7-gradig skala.

Foto: Maja Kristin Nylander

Göteborg Film Festival är den största filmfestivalen i Norden och har funnits sedan 1979. Varje år visas 450 filmer för mer än 160 000 besökare. Göteborg & Co och Näringslivsgruppen stöttar Göteborg Film Festival i sin resa att växa ännu mer internationellt med sikte på Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Konstnärlig ledare för festivalen Jonas Holmberg berättar mer om årets festival. 

Hallå där Jonas! Vem är du?

Jag är konstnärlig ledare för Göteborg Film Festival, vilket innebär att jag leder arbetet med att sätta ihop programmet. Vi reser jorden runt varje år och ser tusentals filmer för att kunna välja ut de allra bästa för visning under festivalen. Det är ett väldigt roligt jobb!

Göteborg Film Festival är Nordens största filmfestival och nu satsar ni ännu mer internationellt. Hur?

Det är länge sedan Göteborg Film Festival blev en internationell angelägenhet, varje år reser massor av folk från hela världen till ett svinkallt Göteborg för att se på ny nordisk film. Nu satsar vi mycket på att ytterligare höja festivalens internationella renommé. Nyckeln är att skapa unikt innehåll. Det är till exempel viktigt med världspremiärer på högkvalitativa filmer, men också med starkt kurerade specialprogram och spännande gäster. I Göteborg är det mycket närmare till de gästande skådespelarna och regissörerna än på de allra största festivalerna. Här kan vem som helst lyssna på världsnamn i vårt seminarieprogram, och har man tur kan man träffa stora stjärnor i baren.

Dina tre bästa tips som man inte ska missa under årets festival?

Man ska inte missa att gå på någon av filmerna i vår huvudtävling Nordic Competition, där nordiska filmer tävlar om världens största filmpris på en miljon kronor. Det är alltid fantastiska premiärvisningar på Draken. En av de nominerade filmerna i år är Lisa Langseths Euphoria. Huvudrollen görs av Alicia Vikander, och hon kommer vara på plats på premiären.

Jag tycker inte att man ska missa Bergman Revisited-programmet. Det är några av Sveriges främsta regissörer – Tomas Alfredson, Lisa Aschan, Pernilla August med flera – som har tolkat arvet från Bergman i nya kortfilmer som får världspremiär på festivalen.

Sedan ska man inte missa att göra ett besök på vår festivalarena på tredje långgatan. Här kan man träffa filmprofiler från hela världen, gå på seminarier och kanske viktigast – ta ett glas vin med en vän och diskutera vad man har sett under dagen.

Göteborg Film Festival pågår 26 januari – 5 februari 2018. Mer information här. 

Foto: Damien Priest

Nu har Student Göteborg släppt sitt aktivitetsprogram för våren 2018. För första gången arrangeras en välkomstkväll även på vårterminen: under Göteborg Film Festivals invigningsdag, den 26 januari 2018, kommer nya studenter hälsas välkommen med en exklusiv filmvisning på Capitol.

13 000 studenter hälsades välkomna till Göteborg i höstas och med ett fullspäckat vårprogram, större än någonsin, är förhoppningarna stora på att även vårens nya studenter ska känna sig ordentligt välkomna.

Under hela våren erbjuds många utvalda och skräddarsydda aktiviteter och erbjudanden till nya studenter vid Göteborgs universitet och Chalmers Tekniska Högskola. Programmet innefattar aktiviteter för alla såsom stadsodlingssafari, biljetter till GöteborgsOperan men även prova-på klasser i capoeira och improvisationsteater. Se hela programmet här.

Student Göteborg finns till för att göra det lättare för nya studenter på Chalmers och Göteborgs universitet att lära känna varandra och upptäcka allt staden har att erbjuda. Syftet är att få studenterna att känna sig välkomna i staden men också att attrahera fler att välja Göteborg som studieort. Student Göteborg är ett samarbete mellan Göteborgs universitet, Chalmers Tekniska Högskola, Göteborgs Förenade Studentkårer och Näringslivsgruppen på Göteborg & Co.

Sofia Dahlström chefredaktör på GT, Ruben Östlund, Tomas Gustafsson kanalchef på P4 Göteborg och Camilla Nyman VD på Göteborg & Co.
Sofia Dahlström chefredaktör på GT, Ruben Östlund, Tomas Gustafsson kanalchef på P4 Göteborg och Camilla Nyman VD på Göteborg & Co.

Torsdagen den 14 december 2017 satte han sig på tronen i Nordstan och blev officiellt årets göteborgare. Det hela direktsändes av Sveriges Radio P4 Göteborg som delar ut priset tillsammans med Göteborg & Co och GT.

Det var en glad Ruben Östlund som gick på scenen i Nordstan och tog emot priset årets göteborgare. Ett pris som han, till publikens förtjusning, sa var bättre än att vinna guldpalmen i Cannes.

– Det kanske inte stämmer riktigt, säger Ruben Östlund småleende efter ceremonin. Men det är jättekul att bli årets göteborgare. Det går väl lite hand i hand med att det har gått väldigt bra för filmerna som vi har gjort, så jag tycker det är välförtjänat. Och när jag läser listan på vilka som vunnit innan så blir jag verkligen stolt!

Ruben Östlund är uppvuxen på Styrsö men har sedan 20-års ålder bott i olika delar av Göteborg, vid Marklandsgatan, i Haga, vid Nordhemsskolan och nu i Vasastan. Han säger själv att Göteborg är en del av honom och när han får frågan så tror han också att göteborgarna är stolta över honom.

– Ja, men det tycker jag. Det är väl inte så många som vet vem jag är egentligen. Jag har verkat i en del av filmbranschen som kanske ses som konstnärlig och intellektuell, men det har varit viktigt för mig att försöka bryta. Visa att man kan hålla på med det underhållande och vilda trots att man har ett innehåll som man tycker är viktigt. Och detta kanske är ett steg i rätt riktning, säger Ruben Östlund

För filmen ”The Square” vann Ruben Östlund guldpalmen tidigare i år, han har också nominerats till en Golden Globe och vann European Film Awards i sex kategorier. Att Ruben Östlund trivdes på tronen var tydligt, han passade också på att regissera publiken att skrika ett unisont primalskrik, ett skrik som han vid det här laget har gjort mer än en gång. Kanske blir det ett skrik till om han vinner en Oscar där The Square är Sveriges bidrag.

– Jag börjar tröttna på det skriket. Om jag vinner en Oscar så gör jag det igen, men då är det sista gången, säger Ruben Östlund.

EM i trampolin 2020 går till Göteborg

Publicerat av Sofia Hultberg 30 november, 2017 under Evenemang.
Foto: Mike Driscoll.


Europeiska gymnastikförbundet, UEG, har tilldelat Sverige och Gymnastikförbundet förtroendet att arrangera EM och JEM i trampolin, DMT och powertumbling. Mästerskapet kommer gå i Scandinavium, Göteborg 7-10 maj 2020.

– Det är mycket glädjande att UEG har fattat beslut om att Sverige får arrangera EM i trampolin, DMT och powertumbling 2020. Förutom att vi ser fram emot att skapa ett fantastiskt evenemang för både juniorer och seniorer är detta ett sätt att lyfta fram trampolin och Svensk Gymnastik, både nationellt och internationellt, säger Johan Fyrberg, generalsekreterare på Gymnastikförbundet.

Mästerskapet omfattar flera grenar – individuell trampolin, synkron trampolin, DMT (dubbel mini trampolin) och powertumbling. I sin helhet väntas ca 700 individer ingå i tävlingsdelegationen, något som därmed kommer locka en stor mängd besökare till Göteborg.

Samarbete mellan Göteborg och gymnastiken Gymnastikförbundet har ansökt om evenemanget tillsammans med Göteborg och Got Event.

– Det känns väldigt kul att Göteborg blir värdstad för ett internationellt gymnastikmästerskap igen, det var länge sedan sist. Just trampolin är en spektakulär tävling som vi tror ska locka en stor, ung publik till Scandinavium, säger Max Markusson, evenemangschef Göteborg & Co.

I samarbete med UEG kommer nu formerna för tävlingarna att sättas och det slutgiltiga avtalet att skrivas under.

 

Nu invigs Julstaden på Götaplatsen

Publicerat av Charlott Holmåker 29 november, 2017 under Evenemang.
Foto: Beatrice Törnros/Göteborg & Co.

Den 30 november är det dags för Julstadens årliga invigning på Götaplatsen. Det blir fackeltåg med Göteborgs Lucia alltså elever från Hvitfeldskas musikklasser, utdelning av nya Vardagshjältepriset och ljuskonst av den internationellt erkända ljuskonstnären som vunnit Julstadens ljusdesigntävling.

Fackeltåget lämnar Gustaf Adolfs Torg klockan 17.00 och tar sig mot invigningen på Götaplatsen. Det är över hundra elever från Hvitfeldska gymnasiets musikklasser som går i fackeltåget, de kommer också att hålla en Luciakonsert på Götaplatsen i egenskap av Göteborgs Lucia.

På årets invigning kommer ett ljuskonstverk på Göteborgs konstmuseum att tändas, bakom konstverket står vinnaren av Julstadens ljusdesigntävling och internationellt erkända ljuskonstnären Alexandra Stratimirovic. Hennes tidigare konstverk har visats runt i världen, bland annat i Paris, New York, Amsterdam och Tokyo. Hennes konstverk på Götaplatsen kommer visas från 30 november till 7 januari.

Nytt för i år är också Vardagshjältepriset som delas ut av Göteborgs Stad för första gången. Priset lyfter fram och uppmuntrar personer som gjort en god gärning utöver det vanliga.

Dessutom hör du kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson inviga Julstaden. Efter invigningen är det bara att börja uppleva Julstaden.

– Ett bra och enkelt sätt att uppleva Julstaden är att bli guidad med av vår app. På varje plats ger appen dig information om en jultradition, historien om platsen och något om ljuset. Det hela tar ungefär 45 minuter. Det är bara ladda ner Gothenburg Guides och där hittar du Julstadspromenaden, appen är helt gratis och finns på svenska och engelska, säger Birgitta Bergerlind, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Julstaden.

Tid: 17.00 med fackeltåg från Gustav Adolfs Torg till Götaplatsen. Invigningen vid Götaplatsen börjar 17.30 och håller på till 18.00

Plats: Götaplatsen

Läs mer: http://www.goteborg.com/julstaden/