Nyheter

I början av mars var Göteborg & Co Möten på plats på ICCA Scandinavian Chapters medlemsmöte i Danmark för att utbyta erfarenheter med skandinaviska kollegor under de olika workshops och seminarier som arrangerades.

Foto: Jonas Fotografi

– Detta är ett ypperligt tillfälle för oss som mötesdestination och för andra som arbetar i mötesindustrin, att lära oss av varandra och bidra till utvecklingen av internationella möten inom Skandinavien. Att nätverka med andra i branschen betyder att vi ytterligare kan vässa vårt erbjudande och på sikt värva fler möten till Göteborg, säger Anneli Stahre, projektledare på Göteborg & Co Möten.

ICCA, International Congress and Convention Association, har över 1000 medlemmar från 100 länder världen över. Medlemmarna är bl.a. convention bureaus, anläggningar, hotell, flygbolag och kongressarrangörer.

16-18 maj arrangeras European Stroke Organisation Conference, ESOC, på Svenska Mässan i Göteborg. Göteborg & Co Möten inledde processen med att få mötet förlagt till Göteborg redan 2013. Det är därför mycket glädjande att nu få välkomna ESOC i maj.

Kongressen, som guidas av mottot ”The voice of Stroke in Europe”, är världens största konferens inom stroke och där kommer de allra senaste forskningsresultaten att presenteras. Kongressen där drygt 4 000 delegater förväntas delta, arrangeras av den europeiska strokeorganisationen ESO, tillsammans med den lokala kommittén Strokecentrum Väst, Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

För att tillgängliggöra kongressen för en bredare publik kommer ett publikt seminarium att hållas i Göteborgs Universitets aula, i Vasaparken den 16 maj. Seminariet är kostnadsfritt. Under rubriken ”Hur kan jag minska risken att drabbas av folksjukdomen stroke?” föreläser bland andra Christian Blomstrand, professor emeritus i neurologi vid Göteborgs Universitet och Mats Börjesson, professor i idrottsfysiologi vid Göteborgs Universitet och hjärtläkare på Sahlgrenska Universitetssjukhus. Man får också möjlighet att lyssna till Ann-Christin Jademyr, undersköterska i akut strokenhetsvård, själv drabbad av stroke och efter lång framgångsrik rehabilitering åter i arbete på heltid.

Seminariet hålls dels för att redogöra för de stora förbättringarna som ägt rum kring folksjukdomen stroke, men också för att berätta vad man själv kan göra åt sin livsstil för att minska risken för stroke, då sjukdomen alltmer går ner i åldrarna. Föreläsningen ger också kunskap om hur man ska bete sig om man själv eller anhöriga ändå drabbas.
Här kan du läsa mer om seminariet: https://www.sahlgrenskasciencepark.se/events/hur-kan-jag-minska-risken-att-drabbas-av-folksjukdomen-stroke/

Foto: Henrik Sandsjö/Göteborg & Co

Dagen efter ESOC har avslutats genomförs det årliga Göteborgsvarvet. Eftersom fysisk aktivitet förhindrar stroke, och löpning vanligtvis är rekommenderad av vårdpersonal som ett effektivt sätt att sänka högt blodtryck och minska stress, får kongressdelegaterna möjlighet att springa i Västra Götalandsregionens startgrupp. Under temat ”Run fast against stroke” hoppas ESO att så många delegater som möjligt passar på att springa och samtidigt få möjlighet att se Göteborg.

 

 

 

Foto: Bernstone Fotografi AB/ Göteborg & Co

Tolv minuter per dejt mellan aktörer inom besöksnäringen och hotell i Göteborg med omnejd. Ett sätt att bjuda in till samarbete och nätverkande.

Foto: Steampipe Production Studio AB/Göteborg & Co.

– Det är positivt för både aktörerna och hotellen att mötas, aktörerna vill sälja sin verksamhet och hotellen vill att gästerna ska addera en extra natt till sin vistelse. Den här workshopen med speed-dejting är ett exempel på hur vi skapar mötesplatser och förutsättningar för nya samarbeten, säger Camilla Rolfsman, projektledare på Göteborg & Co för Tillväxt turism.

Den 7 mars bjöd Göteborg & Co, Business Region Göteborg och Turistrådet Västsverige in till matchmaking-workshopen på Clarion Hotel Post. Aktörer inom besöksnäringen fick chans att träffa representanter från flera hotell i Göteborgsregionen. På en förmiddag gick deltagarna på 12 möten som varade i tolv minuter var. Mellan mötena var pauser inplanerade, då det gavs tillfälle för ännu mer nätverkande.

– Vi har fått positiv feedback från både aktörerna och hotellen, så det känns väldigt roligt. Nu hoppas vi att vi kan göra om det här senare i år, säger Camilla Rolfsman.

Workshopen är en del i projektet Tillväxt turism som är ett samverkansprojekt mellan Göteborg & Co, Turistrådet Väst och Business Region Göteborg. Tillväxt turism, som är inne på sitt tredje år, ska skapa fler hållbara företag inom besöksnäringen och ta fram en modell för samverkan. Förutom workshopen 7 mars, planeras bland annat workshops om affärsekonomi och värdskapsutbildningar.

Läs mer om Tillväxt turism.

Svenska Mässan 1939 och idag. Foto: Svenska Mässan.

Vi säger grattis till Svenska Mässan som fyller 100 år i år! Det var den 8 juli 1918 som Gustav V och drottning Viktoria invigde Svenska mässan. Men redan i april kommer det att firas med en särskild jubileumshelg, det kommer också att anordnas en rad aktiviteter under året.

Kungen Gustav V och drottning Viktoria på invigningen 1918. Foto: Svenska Mässan

I samband med jubileumshelgen den 13-15 april kommer beslutsfattare från internationella mötesarrangörer att besöka Göteborg. Detta för att visa upp fördelarna med att arrangera större internationella kongresser och evenemang i mötesstaden Göteborg. Förhoppningen är att övertyga ännu fler mötesarrangörer att ha Göteborg som ett förstahandsval.

Läs mer om Svenska Mässans 100-årsjubileum och se filmen 100 år på 100 sekunder!

 

Fredrik Sandsten. Foto: Superstudio D&D/Göteborg & Co.

Fredrik Sandsten har jobbat på Göteborg & Co sedan 2012. Han värvar bland annat musik- och kulturevenemang till Göteborg.

Hur kommer det sig att du började arbeta på Göteborg & Co?

Innan jag började på Göteborg & Co var jag musiker (trummis i Soundtrack of Our Lives) och turnerade världen runt. Det var då jag blev intresserad av hur städer och länder marknadsförs genom musik. När vi hade ett albumsläpp, kunde vi bjuda hit journalister från Storbritannien och USA. När de sedan kom hem skrev de inte bara om oss utan också om hur klubbarna, musiklivet i Göteborg och hur staden i sig var. Det var ett sätt att få ut Göteborg i världen. Jag lärde också känna människor i exempelvis Chicago, Toronto och Melbourne som jobbade aktivt med destinationsmarknadsföring genom musik.

Sedan 2011 kände jag också många på Göteborg & Co, jag var med i en referensgrupp för Jubileumsfirandet 2021. Och bolaget som sådant kände jag till sedan länge. Jag och flera av mina musikerkollegor upplevde att Göteborg & Co var de inom staden som som uppmärksammade det vi gjorde internationellt och lokalt. När vi bestämde att vi skulle lägga ner bandet 2012 så kom det ut en ledig tjänst på Göteborg & Co och då sökte jag den.

Hur skulle du beskriva ditt jobb?

Mitt jobb handlar om att värva och utveckla musik- och kulturevenemang, att få det att hända. Det kan handla om att få hit sådana som händer en gång eller blir återkommande. Det kan också innebära att vara med och utveckla och möjliggöra ett evenemang som är unikt för Göteborg, då tillsammans med en rättighetsägare som kommer hit med en idé som vi sedan utvecklar tillsammans.

Jobbet med att värva evenemang till Göteborg kan sedan se väldigt olika ut. Några har ett tidsspann på 2-3 år medan andra går väldigt fort, och det kan vara oberoende av storleken på evenemanget. Oavsett handlar det mycket om att ha bra kontakter, exempelvis med rättighetsägare till olika koncept och få dem att etablera evenemang i Göteborg. Allt handlar inte om festivaler och arenakonserter, vi har starka institutioner som Konserthuset och Operan. De är innovativa i sig och kommer med nya idéer och blickar framåt. De är jätteviktiga och i Göteborg har vi ett bra samarbete mellan det fria kulturlivet och institutionerna.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Att jag måste följa med i en bransch som kan vara väldigt oförutsägbar i många sammanhang, vilket är spännande. Sedan finns det en mångfald av uppdrag, precis som det finns massor av olika musikgenrer så jobbar jag också med ett väldigt brett spektrum av musik och kultur. Det är väldigt roligt när det märks att saker drivs framåt och att det vi gör kan göra skillnad.

Kan du ge några exempel på evenemang som du har jobbat med på olika sätt?

Ett välkänt exempel är Way out west som vi på min avdelning har bidragit till att festivalen är det den är idag. Vi har jobbat mycket med Way out west, bland annat med utvecklingen av Bananpiren under Stay out west. Bananpiren och Kajskjul 105-konceptet kom till för att Stay Out West behövde bli mer biljettdrivande och nu har den delen av festivalen en kapacitet på 8 000.

I år jobbar vi med FKP Scorpio med nya festivalen, Garden, i Trädgårdsföreningen. Och 2019 kommer kör EM till Göteborg, den är en del i att förstärka och utveckla kören i regionen.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Möten och kontakter med rättighetsägare, arrangörer och aktörer runt om i staden. Under vissa perioder är det många skrivelser som ska göras. Det kan också innebära resor för att träffa samarbetspartners, många av de som vi har en ständig dialog med sitter i Stockholm. Det är mycket nätverkande, ofta på kvällstid för att träffa folk i olika sammanhang. Sedan gäller det att hålla koll på olika festivalkoncept och musik- och kulturevenemang. En fast punkt i tillvaron är våra avdelningsmöten en gång i veckan.

Vad har det skett för förändringar sedan du började på Göteborg & Co?

Musiken har stått sig starkt kan man säga. Men det går upp och ner vad gäller genrers inom musik och kultur. Det finns vissa områden där det ser likadant ut som 2012 eller sedan ännu längre tillbaka, inom andra har det förändrats en hel del. Något som är väldigt roligt och omväxlande.

Runt perioden jag började här var många oroliga över antalet sommarkonserter på Ullevi, men de senaste åren är det en bra tillväxt med artister som är på arenanivå och headlinear festivaler. Nu är det ingen som ifrågasätter Ullevis position som musikarena, frågan löste sig av sig självt genom utvecklingen inom musikbranschen och efterfrågan.

Årligen återkommande evenemang som P3 Guld och Way out west går väldigt bra nu, medan andra kan ha dippar. Det gäller att inte ta dem för givna och vi måste värna om de årligen återkommande musikevenemang vi har.

Berätta om ditt bästa jobbminne!

Det finns flera roliga minnen, jag tycker det är roligt när saker som vi jobbat med under en längre tid blir av. Att se att det har lett till något konkret, när vi nått fram så blir det roligt.
Sedan har jag några väldigt olika minnen från Ullevi, där en del av det roliga är att det handlar om så olika evenemang. Ett minne är Håkan Hellströms första konsert på Ullevi 2014, jag har varit med i hans karriär från början och det var roligt att få vara en del av planerandet av den. Ett annat minne från Ullevi är när I love musicals var på Ullevi, 30 000 personer som var och lyssnade på musikal! Skandinaviskt rekord.

Sedan har de utvecklingsprojekt som fungerat bra på Way out west varit väldigt intressanta. Ja, det finns mycket! Men det är många olika parametrar som spelar in och vi måste jobba för att det ska bli bra.

Har du något drömevenemang eller en drömartist som du hade velat kom till Göteborg?

Det finns mycket därute och några hemliga projekt finns allt….

Jibril Jallow, Malin Engelbrecht och Lennart Johansson. Foto: Göteborg & Co/ Pauline Pontois

Efter fem år som ordförande i Näringslivsgruppen ger Malin Engelbrecht stafettpinnen till Jibril Jallow, ställföreträdande regionchef på SEB, en av Sveriges största banker. Hallå där Jibril!

Hallå där Jibril! Vem är du?

Ställföreträdande regionchef för SEB och nybliven göteborgare sen två år tillbaka som redan känner sig hemma i stan. Jag är en nyfiken och insiktstörstande individ som lär mig konstant av nya möten och människor.

Vad vill du göra med uppdraget?

Dels vill jag bygga vidare på den vackra och unika traditionen av samverkan mellan näringsliv, akademi och stad.

Jag vill tillsammans med våra medlemmar vidareutveckla den styrka som finns i Näringslivsgruppen tillsammans men också individuella styrkan och unika kompetensen.

Det är också viktigt att vidareutveckla det vi som grupp kan bidra med utöver den monetära insatsen. Det finns så mycket kompetens i respektive organisationer som vi kan använda på ett ännu bättre sätt så att vi tillsammans kan göra ännu större skillnad i Göteborgsregionen.

Vad tycker du är viktigaste att utveckla i Göteborg just nu?

Det viktigaste att utveckla är stadens attraktivitet som boendeort, arbetsplats, och plats att leva, studera, resa till, utvecklas i. Det är den absolut viktigaste frågan, man behöver känna en tillhörighet och samhörighet som medborgare på precis samma sätt som vi företag gör i Näringslivsgruppen.

 

 

Den 5 mars hölls årets UF-mässa, Entreprenörskap på riktigt, på Svenska Mässan. Ung Företagsamhet ger möjlighet till gymnasieelever att starta, driva och avveckla företag under ett läsår. På UF-mässa samlas de 1 200 ungdomarna från 44 skolor i Göteborgsregionen för att ställa ut, visa upp och sälja sina produkter och tjänster. Årets mässa var mycket lyckad med rekordmånga utställare.

Foto: Pauline Pontois/Göteborg & Co

Det är full fart på Svenska Mässan den här måndag eftermiddag. Studenterna som har utvecklat sitt företag under hela året visar stort engagemang för att sälja sin produkt. Visa använder flyers eller fina monter för att skapa uppmärksamhet medan andra står i alléer och försöker få tag i potentiella kunder. Bland de 323 utställarna träffar vi Ella Landqvist, Karin Nilsson och Cornelia Hernheimer från Mikael Elias Gymnasium. De som står bakom företaget Green Taste UF som erbjuder ett te-kit med en miljöinriktning. I deras kit ingår en mug med egendesignat mönster, ett urval av ekologiska teer samt egentillverkade chokladtryfflar. Mässan har varit lyckad för dem berättar de med stort leende.

− Det är faktiskt jättekul att stå här. Jag trodde det skulle vara ganska jobbigt att stå här sju timmar men det är jätteroligt att träffa nya människor. Vi har fått sålt mer än vi förväntade oss vilket är en bonus! Säger Ella Landqvist, webmaster på Green Taste UF.

− Många vill ta kontakt och prata, man kan diskutera produkten, montern, och få nya perspektiv på det och hur man kan utvärdera sin produkt. Det är mycket givande, adderar Karin Nilsson som är vd till UF-företaget.

Karin Nilsson och Ella Landqvist från Green Taste UF. Foto: Göteborg Co/Pauline Pontois

Näringslivsgruppen är partner till Ung Företagsamhet men står även som tävlingsvärd till den stora tävlingen Årets UF-företag där Safe Steps UF från LM Engströms Gymnasium tog hem guldmedaljen. Safe Steps tillverkar en träningsväst med reflex och inplacerat överfallslarm. Företaget vill uppmärksamma våld mot kvinnor och påverka strukturerna i samhället. Priset delades av Christian Westerberg på Näringslivsgruppen med följande motivering:

”Med en lösning på ett tydligt problem har företaget visat på stort entreprenörskap. Genom en gedigen marknadsundersökning har de lagt grunden till sin framgång. De har genomfört UF-året med bravur, från start till mål. Framförallt får de alla att känna sig säkra i spåret, så länge det ska behövas. Nu blir det raka spåret till SM!”

Safe Steps UF blev Årets UF-företag. Foto: Ung Företagsamhet

Utmärkelsen årets cykelled ges till högkvalitativa cykelleder som exempelvis erbjuder utbud av mat, vacker natur och boende. För fösta gången går utmärkelsen till en svensk kandidat.

Foto: Region Halland.

Det var på cykel- och vandringsmässan ”Fiest en Wandelbeurs” i Utrech, Nederländerna, som det tillkännagavs att Kattegattleden är årets cykelled 2018.

Kattegattleden är Sveriges första nationella cykelled och invigdes 2015. Den sträcker sig längs kusten mellan Göteborg och Helsingborg och är 395 kilometer lång.

Marina Lindbom började som sommarjobbare på turistbyrån 2000. Nu jobbar hon som teamledare för Göteborgs Turistbyråer.

Hur kommer det sig att du började jobba på Göteborg & Co?

Jag läste kulturgeografi med inriktning turism på Handels i Göteborg och var intresserad av turistbranschen i stort, jag var utbildad reseledare och språkintresserad. Så när jag fick tips av en kompis att turistbyrån sökte säsongsarbetare så sökte jag mig hit.

Det här var sommaren 2000 så det är rätt länge sedan, jag jobbade senare en sommar till, började hoppa in mer och mer, fick ett vikariat och sedan en fast tjänst. Under de här åren har jag bland annat jobbat med en tidig version av evenemangskalendern på goteborg.com som webbredaktör, och jobbat i butiken. 2003 blev jag säljledare för butiken på Kungsportsplatsen och sedan även för turistbyrån i Nordstan.

Hur skulle du beskriva ditt jobb?

Som två jobb, ett på sommaren och ett på vintern, de är helt olika. På sommaren är det fullt ös och det gäller att leverera varje dag. Vi har många säsongsarbetare och mitt jobb är att introducera, coacha och hjälpa, att vara deras stöd helt enkelt. Det kan handla om praktiska saker som att tekniken strular, och var de kan hitta svar på frågor från turisterna, till att peppa och motivera. Under sommaren är det ett tufft jobb att arbeta på turistbyrån, det är mycket folk och det blir intensivt och stressigt. Då gäller det att motivera varandra för att orka hela säsongen. Framförallt i Nordstan kan det bli riktigt hårt tryck, där är vi ju även information för själva köpcentret med allt vad det innebär. Jag är också ansvarig för gift shopen; exponering, inköp, inventering, fakturering med mera. Vi säljer mycket souvenirer, nästan alla turister vill ha en souvenir med sig hem.

På vintern är det inte lika intensivt. Då jobbar jag med att leta nya produkter, har möten med säljare och planerar inför kommande säsong. Jag arbetar även själv en hel del i butiken på Kungsportsplatsen vintertid. Vid den här tiden i februari börjar även arbetet med intervjuer och att anställa sommarpersonalen och sedan hålla utbildningar med dem. Det blir också en del studiebesök runt om i staden för att hålla sig uppdaterad. Det är en livsstil att jobba här, jag lägger märke till saker i staden hela tiden, även när jag är ledig.

Nu är det vinter, längtar du efter sommaren?

Ja, varje vinter känner jag att det ska bli roligt när det drar igång igen till sommaren. Det är roligt att träffa många nya människor, vi har cirka 30 säsongsarbetare och varje år är ungefär hälften nya. Det börjar hända saker på våren och det är lika roligt varje år. Liseberg öppnar, Paddan börjar köra och så vidare. Och sedan är det full högsäsong under juli och augusti. Efter det är det ganska skönt att sommaren är slut och att få tid för återhämtning. Men sedan i januari, februari, som det är just nu, då börjar jag längta igen!

Vad är det bästa med ditt jobb?

Jag tycker om att det är så stor variation och det är häftigt att hela världen kommer till min arbetsplats. I princip alla nationaliteter är representerade och det är väldigt inspirerande. Att få prata om allt fint och bra i Göteborg med glada semesterfirare ger mycket positiv energi.

Det är mest svenskar och skandinaver som kommer till Göteborg, men in till oss på turistbyrån är det 75 procent som kommer från utlandet. Den största delen av dem kommer från Tyskland, men cirka 40 procent kommer från en lång lista av länder, det kan vara små länder i Afrika och Sydamerika. Den bredden är häftig! Och alla dessa nationaliteter är här hos oss. Så jobbar du här får du verkligen användning av dina språkkunskaper, oavsett om det är franska, japanska eller kinesiska. Det tycker jag är roligt. Sedan att vi är ett fantastiskt gott gäng som jobbar här, jag trivs väldigt bra med mina kollegor.

Vilka är de vanligaste frågorna som ni får?

Det roliga med vilka frågor vi får är att en del är återkommande varje dag, till exempel: Hur betalar jag på spårvagnen? Men att det varje dag också kommer nya frågor som vi aldrig hört innan, eftersom det händer nya saker hela tiden.

Men det är vanligt att få frågan: Vi är här idag, vad ska vi göra? Det är förvånansvärt många som inte har några planer alls och vill ha hjälp med att planera sin vistelse i här. Sedan är frågor om skärgården vanliga, vi pratar om skärgården varje dag året runt. Det är även mycket frågor om restauranger och evenemang.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Det är stor skillnad på sommar och vinter. På sommaren har vi alltid en incheckning på morgonen, och sen är det bara att köra på och se vad dagen bjuder på för möten och händelser. På vintern är det mindre jobb i butiken. Men jag har också en hel del administrativa arbetsuppgifter. Jag har hand om inköp och fakturering och så vidare. Jag är kontaktperson när det gäller försäljningen av Strömmas olika produkter, Lisebergskort och presentkort till Göteborgs Restaurangförening.

Du har ju jobbat här i snart 18 år, vad är skillnaden jämfört med när du började?

Vi har gått från att vara informatörer till inspiratörer. När jag började här var vi mer en bokningscentral och bokade mycket hotell så vidare. Det handlade mycket om att vi gav information rakt av. Nu kan alla hitta information när som helst överallt, och behöver istället hjälp med att sålla bland all information och med vad de ska välja. Det finns hur mycket information som helst och ofta vill turisterna veta vad de ska lägga sin tid på, för de hinner ju inte göra allt. Det hjälper vi till med.

Många turister verkar nästan tycka det är lite lyxigt att få personliga tips öga mot öga. Det mänskliga mötet har blivit viktigare i en digitaliserad värld, det i sig är inspirerande. Nu känns det mer som att vi är rådgivare och skräddarsyr deras vistelse efter vad de är intresserade av. Det är nog den stora skillnaden.

För knappt ett år sedan invigde ni den renoverade och förbättrade butiken vid Kungsportsplatsen, hur har det varit?

Jag är väldigt stolt över att ha varit med på den resan, att ha fått vara med och påverka mycket och sedan få se hur bra resultatet har blivit. Att det nu är så öppet och ljust, välkomnande och tillgängligt. Det känns väldigt bra.

Vad skulle du säga att du är mest stolt över när det kommer till din arbetsplats?

Förutom att jag är stolt över den nya butiken är jag mest stolt över att vi år efter år får jättehöga betyg i vårt nöjdkundindex när det kommer till vår service. Det går max att få 7 på skalan och vi får 6,7. Det känns jättekul att få det på papper att vi faktiskt är bra och att kunderna är nöjda.

Över 1100 personer kom till Radisson Blu Scandinavia i Göteborg för att besöka jobbmässan Skarpt Läge. För femte året i rad kunde unga vuxna mellan 18-30 år matchas ihop med företag som kan erbjuda jobb på plats.

Foto: Fredrik Karlsson/Skarpt Läge.

– Besökaren tar med sig sitt CV, kommer till mässan och får träffa 51 utställare som alla har något att erbjuda, i år var det cirka 850 tjänster i omlopp och vi hade en god bredd på branscherna, säger Fredrik Karlsson projektledare för Skarpt Läge.

Intresset för Skarpt Läge 2018 var stort, under de tre timmarna som mässan håller på besökte drygt 1 146 personer mässan, vilket var några fler än förra året.

– Intresset är stort och det är betydligt fler ensamkommande unga i år. Det märks att vi ha nått ut till en större målgrupp än tidigare, säger Lotta Forsberg som startat Skarpt Läge tillsammans med Fredrik Karlsson.

Förra året fick över 200 av besökarna jobb, efter sex månader hade drygt 120 stycken kvar sina jobb. Exakt vad den siffran landar på i år presenteras den 12 april. Men en av besökarna fick börja provjobba som kock, två timmar efter sitt besök på Skarpt Läge. Om allt går bra kommer det att leda till en anställning.

Bland utställarna fanns i år bland andra Telia, Göteborgs Stad, Friskis & Svettis och Jollyrum.

Skarpt läge är ett samarbete mellan Team Göteborg och Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Radisson Blu Scandinavia, Arbetsförmedlingen och Visita, och målet är att vara Sveriges bästa jobbevent för unga.

Varje år håller de 100 konserter och turnerar världen runt som Sveriges Nationalorkester. Göteborgs Symfoniker är en stor del av Göteborg och en självklar ambassadör för staden.

Vincent Hashmi.

– Vi blir ju ambassadörer bara genom att vi faktiskt har Göteborg med i vårt namn, men det handlar också om att vi valt att satsa på utbildning, kultur och skola. Man kan säga att slutprodukten av det vi gör blir ett tecken på att staden mår bra, som ett adelsmärke för staden, säger Vincent Hashmi, sponsoransvarig på Göteborgs Symfoniker.

Vi träffar Vincent Hashmi i Göteborgs konserthus på Götaplatsen där Göteborgs Symfoniker har sin hemvist. Här är musiken och kulturens närvaro påtaglig och det känns att det har skapats musik i världsklass här i närmare 100 år. Huset är byggt för musiken och här möter arvet framtiden. På dörrar in till de olika musikrummen hänger det lappar med sportlovets program.

– Viktigt är att vi jobbar väldigt nära samhället, med kultur och kunskap. Ett exempel är vårt projekt Side by side där barn och ungdomar träffas varje sommar, de äldre barnen lär de yngre. Nu under sportlovet är barn och ungdomar här och spelar varje dag, säger Vincent Hashmi.

Folkets orkester med internationell publik
Sedan 1997 är Göteborgs Symfoniker Sveriges Nationalorkester, och det är en populär orkester. Föreställningarna brukar vara fyllda och GSO-play, som visar konserter på nätet, har 100 000 följare från hela världen varje månad. Vincent Hashmi menar att Göteborgs Symfonikers 109 musiker håller världsklass, men att de ändå är folkets orkester.

– Vi har musikens motsvarighet till Zlatan, varje kväll i konserthuset. Många av de bästa musikerna i världen kommer hit och jobbar med oss. Men framför allt är vi folkets orkester. Vi har inga trösklar. Alla är välkomna, du får komma klädd hur du vill och biljetterna är prisvärda. Något som är möjligt tack vare Västra Götalandsregionen som är vår huvudman, säger Vincent Hashmi.

Varje år turnerar Göteborgs Symfoniker i Sverige och resten av världen. I år ska de bland annat besöka skandinaviska huvudstäder. Kommande åren väntar bland annat Japan och USA. Det är också många som reser från andra länder till Göteborg för att se Göteborgs Symfoniker i Konserthuset. De flesta kommer från Storbritannien, Norge, Tyskland och USA. I och med att de är populära både utomlands och i Sverige hjälper de andra aktörer i Göteborg att öppna dörrar för samtal.

– Vi tar alltid med oss politiker eller folk från näringslivet. Därigenom skapar vi ett extra rum för dem att samtala med viktiga parter i en positiv anda. Ofta blir det väldigt bra och givande samtal, säger Vincent Hashmi.

Företagens roll
Förutom att vara sponsoransvarig på Göteborgs Symfoniker är Vincent Hashmi också etablerad operasångare. Han menar att det är viktigt för Göteborgs Symfoniker att förvalta och fördjupa kulturarvet till kommande generationer. Där fyller också näringslivet en viktig funktion. Det är även där hans erfarenheter både inom kulturen och näringslivet har kommit till användning.

– Det är tack vare våra partners, bland annat inom näringslivet, som vi har möjlighet att turnera och ta in konstnärliga spetsprojekt. Jag tror att vi behöver detta samarbetet för att kunna bevara det fina vi har. Och där tror jag att min roll, som både kan läsa noter och årsredovisningar, fungerar bra som en brygga mellan de olika världarna. Jag är mycket stolt över företagen som vi samarbetar med, säger Vincent Hashmi.

För företagen som är partners till Göteborgs Symfoniker blir en positiv effekt av samarbetet att en orkester i världsklass hjälper dem att locka arbetskraft från andra länder. Men också unika arrangemang tillsammans med Symfonikerna.

– Vi gör skräddarsydda aktiviteter tillsammans med våra partners. Det kan vara att vi spelar på platser där det är oväntat att höra klassisk musik. Det blir som en attack med klassisk musik! Det känns i hela kroppen och i en oväntad kontext kan du ta in musiken på ett annat sätt. Många konsumerar klassisk musik utan att de tänker på det, som exempelvis när de tittar på Game of Thrones eller Sagan om Ringen, fortsätter Vincent Hashmi.

Musiken som ett verktyg
I sin roll som ambassadörer för Göteborg använder Göteborgs Symfoniker musiken som ett verktyg. Vincent Hashmi menar att musiken, om den används på rätt sätt, kan stärka solidariteten.

– Vårt uppdrag är inte enbart att skapa fin musik, det handlar lika mycket om vilket samhälle vi vill ha och hur vi tillsammans kan göra det bättre. Vi vill lyfta mänskliga värden och jag tror att alla vill lämna över världen till nästa generation och att den då ska vara lite vänligare.

Vad är du mest stolt över?

– Jag är stolt över att vi är en orkester i världsklass som är duktiga på att nå ut till barn och ungdomar. Vi plockar bort dem från vardagsproblem och ger dem självförtroende och ett språk. De blir sedda och får något att bli stolta över.

I mars åker Göteborgs Symfoniker på turné och besöker Oslo, Stockholm, Köpenhamn och Reykjavik.

Boka biljetter till Göteborgs Symfoniker hittar du här.

Vill du vara med och jobba på olika evenemang i Göteborg? Kanske vill du träffa nya människor, få nya erfarenheter och lära dig nya saker?

Ansökningsperioden är öppen fram till den 23 februari. För att kunna söka måste du fyllt 15 år. Gå in och anmäl dig till Team Göteborg – ett värdskap för alla! www.teamgoteborg.com