Nyheter

Nu är årets sommarmedarbetare färdigutbildade och redo att guida Göteborgs besökare. Som sista delen i utbildningen åkte hela gänget till södra delen av Göteborgs Skärgård och lärde sig allt om öarna där.

– Vi får massor med frågor om Göteborgs skärgård från besökare, så det blir naturligt att vi fokuserar mycket av vår utbildning på den. Här träffar vi aktörer för de attraktioner, boendeanläggningar och restauranger som finns här, säger Ninna Kvarby, teamledare på Göteborg & Co för Besöksservice.

Under sommaren är det högt tryck på turistbyråerna, förra året hade juni, juli och augusti över 1,6 miljoner gästnätter i Göteborgsregionen. För att förbereda säsongspersonalen utbildas de under fyra heldagar. Förutom att besöka Göteborgs Skärgård har man bland annat varit på en specialguidad stadsrundtur, gått igenom Göteborg & Co:s vision, uppdrag och mål, och lärt sig bokningssystem och kassasystem på Besöksservice.

– Det bästa med utbildningsdagarna var självklart ”utflyktsdagarna”. Upplevelsepedagogik är verkligen det bästa lärosättet, framförallt när produkten vi säljer är just upplevelsen av Göteborg. Hur är maten på Styrsö Skäret? Bemötandet på Världskulturmuseet? Bästa stoppstället i centrum? Vem borde man skicka på sälsafari? Jag tar med mig många bra verktyg från dessa dagar. I sommar ser jag fram emot att möta nytt folk från andra kulturer, testa mina språkkunskaper och se till att både göteborgare och turister fortsätter att älska bästkusten, säger Sarah Magnusson som arbetar sin första sommar på Besöksservice i år.

Sommaren 2018 går det att nå öar i Göteborgs skärgård direkt från Stenpiren i centrala Göteborg. Turen Stenpiren–Styrsö–Donsö–Vrångö går numer året runt och ingår i västtrafiks biljett. Från den 26 juni till den 19 augusti kommer fyra dagliga turer att gå från Stenpiren via Eriksberg ut till Hönö Klåva. Resan tar en timme och kostar 75 kr enkel resa. Barn under 12 år åker gratis. Som vanligt går det också att nå skärgårdens södra delar från Saltholmen och dess norra delar med buss och bil.

Lagom till Göteborgs 400-årsjubileum 2021 ska tolv konstverk målas på husfasader mellan Kulturhuset Blå stället i Angered och Röda Sten vid Klippan för att skapa ett 21 km långt konststråk – världens längsta! Satsningen drivs av ”Sätt färg på Göteborg” och målet är att binda samman stadsdelar och utbilda arbetslösa ungdomar inom måleribranschen för att erbjuda möjligheten till jobb. De första konstverken har börjat målas och till hösten kommer fem av dem att finnas färdiga på olika platser runt om i staden.

”We Are Nature” av Thiago Mazza. Bildmontage: Sätt Färg på Göteborg.

Av de 290 bidrag som kom in under tävlingen Gothenburg Art 21 utsågs tolv vinnare, både lokala och internationella konstnärer. Under våren och sommaren 2018 målas fem av konstverken upp av arbetslösa ungdomar som går utbildningen inom Sätt Färg på Göteborg.

Första konstverket ”Gothenburg United” är redan klart och finns att se på Andra Långgatan i Masthugget. Motivet är av en spårvagn som symbol för Göteborg och är skapad av svenska konstnären Linda Ljungblad.

Just nu målas också ett andra konstverk i Hjällbo. En stor blå fågel börjar ta form i sitt nya hem på en husfasad i Hjällbo. ”We Are Nature” är skapad av den brasilianska konstnären Thiago Mazza.

Det tredje konstverket ”The Lost Paradise” utsågs till diamantvinnare i tävlingen och är skapat av den peruanska konstnären Isaac Barreda. Konstverket målas i Gamlestaden i juni och konstnären själv kommer att vara på plats i Göteborg för att måla det stora konstverket med hjälp av ungdomarna.

”Horizon Child” DIVE och ”Nature Dust” (som också utsågs till diamantvinnare) av respektive Göteborgskonstnärer DIVE och Llefen Carrera målas upp senare under sommaren på Göteborgs Kulturkalas.

Sätt Färg på Göteborg drivs av Måleriföretagen i Väst i samarbete med Göteborgs 400-årsjubileum 2021 och Arbetsförmedlingen.

Hamnstoppet för Volvo Ocean Race i Göteborg är en folkfest som inte bara innehåller segling i världsklass. Den 20 juni spelar Teddybears på stora scenen i Race Village.

Foto: Bisse Bengtsson.

Stockholmsgruppen Teddybears, med hits som ”Cobrastyle” och ”Hey Boy” är tillbaks med nytt material. Den 23 mars i år släpptes ”Hustla”, den första singeln från ett nytt ännu namnlöst album från trion Joakim och Klas Åhlund och Patrik Arve.

Nu är det klart att Teddybears kommer att spela i Race Village onsdagen den 20 juni. Spelningen drar i gång klockan 19.30 och Teddybears utlovar en fartfylld kväll som publiken sent ska glömma.

Det är fri entré till Race Village under hela hamnstoppet 14-21 juni.

Andra artister som kommer att spela i Race Village är Donna & the Dynamos som framför favoriter från musikalen Mamma Mia, hiphop-akterna Lamix och Huset, Samir & Viktor, Jessica Andersson, Gladys del Pilar och Pepperland.

Fler artister kommer att presenteras de kommande dagarna och programmet för Volvo Ocean Race Göteborg finns att läsa på: www.volvooceanracegoteborg.com/folkfest/

Volvo Ocean Race är världens främsta havskappsegling och tävlingen besöker Göteborg med ett hamnstopp 14-21 juni. Läs mer på www.volvooceanracegoteborg.com

Under våren 2018 har alla barn som går i förskoleklass fått Anna Bengtssons bok ”Farfars mammas soffa”. Bokgåvan ingår i satsningen Jämlikt Göteborg och Stadens där vi läser för våra barn inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Satsningen har även inringat ett fortbildningstillfälle för pedagoger och biblioteksanställda och teaterföreställningar både för förskoleklasser och allmänheten.

Berättelsen i ”Farfars mammas soffa” startar 1915, när ett ungt par i Göteborg handlar sin första soffa. Boken bygger på historiska fakta och följer både släkten och soffans liv genom hela 1900-talet fram till nu. Hur familjen blir större, flyttar, flyttar igen, hur nya moderniteter dyker upp och hur livet förändras, både för släkten och soffan.

Teaterföreställningen ”Farfars mammas soffa – en resa genom tid och rum”, baserad på boken, åkte på turné i förskoleklasser i olika stadsdelar under hela majmånad och kommer att avsluta med fyra föreställningar öppen för allmänheten under både Volvo Ocean Race och Göteborgs Kulturkalas:

  • 16 och 17 juni Volvo Ocean Race, Lilla Scenen i Frihamnen, kl.11.00
  • 14 och 16 augusti Göteborgs Kulturkalas, Stora tältet i Trädgårdsföreningen, kl.13.30

Aktiviteterna har genomförts i samverkan mellan satsningen Staden där vi läser för våra barn inom Jämlikt Göteborg, Göteborgs 400-årsjubileum 2021, Stadsbiblioteket Göteborg och Folkbiblioteken i Göteborg samt Alfons Åbergs Kulturhus, Teater Gapet och Teater Bataljonen. Det övergripande syftet med förskoleklassboken är att främja barns läslust samt motivera andra i barnets närhet att läsa boken tillsammans.

21–25 maj 2018 pågår #gbgtechweek i Göteborg. För fjärde året i rad genomförs evenemanget som satsar på att öka medvetenheten om Göteborgs tech- och startupscen och visar upp Göteborg som en spännande entreprenörsstad.

Foto: #gbgtechweek

#gbgtechweek är en ideell organisation som grundats för att stärka Göteborgs entreprenörer och startupföretag genom att organisera och samordna en evenemangsvecka i maj varje år.

Under hela veckan erbjuds bland annat inspirerande föreläsningar, workshop, hacks och lanseringar om teknik, startup och näringsliv på olika ställen i hela staden. Alla evenemang är gratis och öppet för alla. Se hela programmet här.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är partner till #gbgtechweek arbetar för att utveckla synligheten av Göteborgs tech- och startupscenen.

16 maj distribueras Magasin Göteborg som bilaga till Dagens Industri. Årets tema är ”Berättelser från staden med attityd” och hur det tar sig uttryck i Göteborg. Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg är uppdragsgivare för magasinet.

 

Attityd och vilja är en viktig resurs för stadens utveckling. I årets Magasin Göteborg lyfts modiga företagare, forskare och innovatörer som vågar tro på sitt projekt och sin stad. Hur tänker Göteborgsföretagen kring hur man skapar exportsuccéer? Hur kan en kvantdator hjälpa till att utveckla självkörande bilar? Vilka är hetaste företagen att hålla ögonen på i staden just nu?

Dessutom kan ni läsa om betydelsen av artificiell intelligens för Stena Line, stora projekt som planeras inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021, om nöjesdrottningen Cicci Stenborg och mycket mer.

Syftet med Magasin Göteborg är att visa alla innovativa personer och den mångfald av företag och händelser som finns i regionen som tillsammans gör Göteborg till en än mer attraktiv stad att arbeta i, bo och besöka.

Läs Magasin Göteborg digitalt här och kommentera gärna med #magasinGBG

Magasin Göteborg 2018

Göteborgs Kulturkalas och Göteborgs Symfoniker är stolta över att tillsammans presentera att Ane Brun spelar tillsammans med Göteborgs Symfoniker och dirigenten Hans Ek, på Götaplatsen den 17 augusti på årets Kulturkalas.

Ane Brun.

– Det skall bli så underbart att få spela med fantastiska Göteborgs symfoniorkester på Kulturkalaset! Utomhus och sommar, det kommer bli magiskt, säger Ane Brun.

Att kunna bjuda Kulturkalasets besökare på en gratiskonsert i världsklass är möjligt tack vare ett tätt samarbete mellan Kulturkalaset och Symfonikerna.

– Vi har genom åren utvecklat ett fantastiskt spännande samarbete med Göteborgs Symfoniker som har blivit en av Kulturkalasets absoluta höjdpunkter. Konserten med Ane Brun den 17 augusti efterföljs dessutom av den libanesiska superstjärnan Nancy Ajram vilket kommer att skapa fantastiska möten både mellan publiken, popmusiken och en av världens främsta symfoniorkestrar, våra egna symfoniker, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Symfonikernas konsert tillsammans med en känd artist på Götaplatsen är en av Kulturkalasets mest uppskattade programpunkter. Förra året var det Magnus Carlsson och Weeping Willows, före dem har exempelvis Miriam Bryant, Timbuktu och Laleh stått på scen tillsammans med Symfonikerna. Den 17 augusti är det alltså dags för Ane Brun och Sveriges nationalorkester Symfonikerna, med dirigenten Hans Ek, att gå på Götaplatsen stora scen.

– Konserterna under Kulturkalaset på Götaplatsen är alltid extra inspirerande och speciella för Symfonikerna. Det är hemmaplan fast utomhus. Inramningen med cirka 25 000 personer i publiken är minst sagt en mäktig syn och en riktig folkfest. Ane Brun är en artist med en helt unik röst, ett uttrycksfullt utspel och ett fantastiskt musikaliskt material med både djup och kraft. Vi samarbetade med Ane Brun så sent som i höstas, och ser verkligen fram emot att göra det igen inför storpublik! säger Marco Feklistoff, planeringschef Göteborgs.

2018 genomförs Göteborgs Kulturkalas samtidigt som Europride 2018 i Göteborg den 14-19 augusti, och kommer bland annat att samverka kring både programinnehåll och evenemangsytor i centrala Göteborg.

”Donna & the Dynamos” kommer att bjuda på favoriter från succémusikalen Mamma Mia i Frihamnen när Volvo Ocean Race kommer till Göteborg. Det är den första programpunkten under evenemanget som hittills presenterats.

Hamnstoppet för Volvo Ocean Race i Göteborg är en folkfest som bjuder på mycket mer än spektakulär segling. Söndagen den 17 juni kliver Donna & the Dynamos upp på stora scenen i Frihamnspiren för att framföra favoritnummer från Mamma Mia.

Trion består av Gunilla Backman, Sussie Eriksson och Charlotte Strandberg som var en del av ensemblen när den populära musikalen framfördes i Stockholm 2005–2007.

– Vi är jätteglada att Donna & the Dynamos blir en del av evenemanget. ABBA:s musik satte Sverige på kartan och Volvo Ocean Race är ett internationellt evenemang som har fans världen över. Vi hoppas att många vill komma till Race Village och göra konserten till en härlig fest, säger Anna Mjörnvik, Eventansvarig på Göteborg & Co för Volvo Ocean Race Göteborg.

Precis som under målgången av Volvo Ocean Race i Göteborg 2015 kommer evenemangsområdet, eller ”Race Village” som det kallas, ligga på Frihamnspiren, där också tävlingsbåtarna kommer att ligga förtöjda när de är i Göteborg. Evenemangets program innehåller flera sportliga höjdpunkter men också musik, underhållning och aktiviteter för stora & små.

Programmet kommer att uppdateras löpande fram till evenemanget börjar.

Volvo Ocean Race är världens främsta havskappsegling runt jorden. Starten gick i Alicante, Spanien i oktober och tävlingen kommer till Göteborg med ett hamnstopp 14-21juni. Detta firas med en folkfest på Frihamnspiren med fri entré!

Läs mer om Volvo Ocean Race Göteborg på – www.volvooceanracegoteborg.com

Med tre år kvar till Göteborgs 400-årsjubileum samlades jubileumsaktörer från näringsliv, föreningar, organisationer, stad, region och akademi för att inspireras och dela med sig av sina jubileumssatsningar, erfarenheter och genomförande fram till 2021.

Foto: Johan De Paoli/Göteborg & Co.

Det var en trevlig och lite högtidlig stämning när 200 personer samlades på Trädgår’n i Göteborg för att tillsammans kicka igång slutspurten inför jubileumsåret 2021. Förmiddagen inleddes med inspiration från flera jubileumssatsningar och redan innan klockan 10 hade många nya kopplingar gjorts och kontakter knutits.

Dagen fortsatte med korta presentationer från exempelvis Thomas Pieschl från Elof Hansson om Global Business Gate, Annika Knutsson om GöteborgsVarvet Marathon 2021 och Katja Ahlsell om Kulturhuset i Bergsjön.

Ytterligare en av de som berättade mer om sitt projekt var Carin Kurling från Sätt färg på Göteborg, ett projekt som syftar till att både binda samman staden och skapa sysselsättning för unga inom måleribranschen. Sedan starten har redan över 50 ungdomar fått fast jobb.

– Det finns många olika delar i projektet, grundtanken är att få ut ungdomar i arbetslivet. Just nu jobbar vi med 21 km konst, där projektdeltagarna målar upp konstverk i staden på en sträcka mellan Kulturhuset Blå Stället i Angered och Röda Sten vid Klippan, säger Carin Kurling.

En annan satsning som var på plats var Göteborg Berättar som Kulturförvaltningen och Göteborgs Stadsmuseum genomför.

– Vi samlar in berättelser från människor från Göteborgs tio stadsdelar. Tillslut kommer det bli 100 berättelser sammanlagt som kommer att iscensättas på olika sätt, säger Marie Nyberg från Göteborgs Stadsmuseum.

Foto: Marie Ullnert/Göteborg & Co

Att det är många som engagerar sig i jubileumsåret 2021 och firandet fram till dess blev tydligt under kick-offen på Trädgår’n. Och både Carin Kurling och Marie Nyberg tyckte det var positivt att få träffa andra som, liksom de själva, arbetar med jubileumssatsningar.

– Det är jättekul att vara här och se hur många det är som är engagerade. Att ingå i ett större sammanhang där vi alla har samma mål, säger Carin Kurling.

– Jag blir entusiasmerad. Det kan bli lite ensamt på sin egen arbetsplats, men här känns det som att det är på gång och att vi är många, det är väldigt roligt, säger Marie Nyberg.

Förmiddagen avslutades med en energigivande och inspirerande storytelling om Göteborg 2021 från storytellern Katrice Horsley från Narrative4Change. Med hjälp av deltagarna och 200 pappersbåtar, symboliskt placerade i Göta älv, summerade hon dagen och betonade vikten av allas engagemang och kraften när många bidrar i samma riktning.

Han har lång erfarenhet av affärsutveckling, digitala insikter och gedigen kunskap om besöksnäringen. Nu tar Lars Isacson klivet in på Göteborg & Co. Här ska han arbeta med att genomföra affärsstrategierna för de kommande åren.

Klockan är strax före åtta på fredagsmorgonen och Lars har just påbörjat sin femte arbetsdag på Göteborg & Co. Under 13 år var han VD för SCR Svensk Camping, nu har han fått en ny utmaning. Att se till så strategierna i affärsplanerna för destinationen Göteborg och Göteborg & Co de kommande åren blir verklighet. Lars kommer att jobba nära ihop med VD Camilla Nyman.

– Jag har alltid varit imponerad av Göteborg & Co:s arbete och är väldigt glad över att få vara en aktiv del av verksamheten. Det finns rätt mycket att lära, men jag tror att jag har rätt mycket att bidra med också, säger han.

Göteborgs Stad antog i vintras programmet för besöksnäringens utveckling vilket sätter upp ett mål om fördubbling av turismen från 2015 till 2030.

– Det är en ambitiös, spännande och modig plan. Och om vi lyckas genomföra den kommer det stort att gagna Göteborg och göteborgarna.

Han är van vid utmaningar. Redan 1995 var han med och startade en av de första webbyråerna i Sverige och har jobbat med digital utveckling både inom landet och internationellt. På Göteborg & Co kommer han också bli ansvarig för omvärldsbevakning och analys.

– En jätteviktig funktion. Det gäller att leverera värdefullt stöd till verksamheten och till våra partners. Att förstå vad som händer och hur besökarna ser ut är något vi måste ligga långt framme med. Näringen måste äga relationerna och inte lämna över till de stora digitala aktörerna.

I sitt nya jobb att genomföra affärsstrategierna ser han tre utmaningar:

  • Att det skapas tillräckligt med beondekapacitet för att kunna ta emot så många besökare.
  • Att tillgängligheten finns så att besökarna kan ta sig hit.
  • Att hålla hög fart i utvecklingen. Fatta modiga beslut och våga gå först.

– Jag är oerhört taggad och sugen på att genomföra planerna. Men måste först lyssna på all kunskap och erfarenhet som finns här och inom besöksnäringen i staden.

Göteborg har lämnat sina synpunkter på statliga utredningen Ett land att besöka – En samlad politik för hållbar turism och växande besöksnäring. Extra fokus lades på fyra frågor: Storstadsfrågan, kompetensförsörjningsfrågan, stora evenemang och möten samt utveckling och innovation.

Flygfoto över Kunsportsavenyn
Foto: Skyflyers

I december lämnade utredaren Britt Bohlin över slutbetänkandet till näringsdepartementet. Därefter skickades förslaget ut på remiss och Göteborg & Co har haft stadens uppdrag att yttra sig.

– Det är mycket bra att regeringen vill ta ett helhetsgrepp över besöksnäringens utveckling i Sverige. Vi ser positivt på förslagen i utredningen, men det finns en del områden som vi anser måste belysas ytterligare. De lyfter vi fram i fyra punkter i vårt yttrande, säger Camilla Nyman VD på Göteborg & Co.

Här är de fyra områden i Göteborgs yttrande:

  • Storstädernas betydelse – Generellt sett tillämpar utredningen ett starkt regionalt utvecklingsperspektiv. Ett resonemang kring storstädernas bäring på besöksnäringens utveckling efterlyses.
  • ​​Kompetensförsörjning och kompetensutveckling – Utredningen lämnar få konkreta svar på vilka insatser krävs för att komma tillrätta med den kort- och långsiktiga kompetensförsörjningen samt hur attraktivitet för yrken inom besöksnäringen skapas och vilka incitament finns för att fler personer ska utbilda sig och stanna kvar i branschen.
  • Stora evenemang och möten – Vikten av möten och evenemang som en betydande del av besöksnäringen totalt men framförallt saknas ett belysande av de värden som vetenskapliga konferenser tillför Sverige utöver turismekonomiska effekter. Utmaningen med de finansiella risker som framförallt uppstår i samband med stora evenemang bör addresseras. Likväl som ansvarsfrågan kring marknadsinvesteringar för att attrahera hållbara möten och evenemang.
  • Betydelsen av utveckling och innovation för besöksnäringens fortsatta utveckling. Utredaren lämnar förslag på tre alternativa organisationsformer för att främja utveckling och innovation inom besöksnäringen varav ett alternativ innebär en utökning av Tillväxtverkets uppdrag och två innebär etablering av en ny organisation. Göteborg poängterar vikten av utökad satsning inom definierade områden men ser gärna att satsning sker inom givna strukturer, dock tveksamma till huruvida Tillväxtverket kan ta den rollen, däremot finns spännande tankar kring Vinnova och RISE.

Göteborgs yttrande finns här: http://goteborg.se/wps/PA_Pabolagshandlingar/file?id=12239

Om utredningen
Utredningens mål är att fatta beslut om ett nytt övergripande politiskt mål för hållbar turism och växande besöksnäring: att öka besöksnäringens och turismens bidrag och till hållbar ekonomisk, social och miljömässig utveckling i hela landet.

Utredningen föreslår att regeringen utvecklar, antar och genomför en nationell strategi för hållbar turism och växande besöksnäring – en plattform för hur politiken ska utformas och genomföras fram till 2030. Strategin ska delas upp i ett antal strategiska insatsområden som föreslås vara: digitalisering, kompetensförsörjning, utveckling innovation och forskning, tillgänglighet, naturturism, kulturturism, måltidsturism, evenemang och stora möten, företagens villkor.

Den föreslår också att regeringen inrättar ett nationellt besöksforum som får uppdraget att ta fram den nationella strategin för hållbar turism och växande besöksnäring samt därefter koordinera genomförandet av strategin.

Hela utredningen finns här: http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2017/12/sou-201795/

Jennie Turner har jobbat på Göteborg & Co med Vetenskapsfestivalen sedan 2002. Nu är hon verksamhetsansvarig och vi fick följa med henne under årets festival med temat ”Vad är vi?

Jennie Turner på Pedagogen under Vetenskapsfestivalen 2018.

När vi träffar Jennie Turner är förberedelserna inför invigningen av den 22:a Vetenskapsfestivalen, som hålls på Draken i Göteborg, i full gång. I år har det satsats extra på invigningen, på kvällen ska bland annat stjärnforskaren Max Tegmark att hålla en föreläsning som hologram, direkt från MIT i USA.

Teamet som jobbar med Vetenskapsfestivalen har samlats backstage för lunch och genomgång av det sista. Sallader dukas fram, utanför fönstret åker Älvsnabben fram och tillbaka över älven. Det mesta är under kontroll, men det behövs köpas snören till ballongerna och några av deltagarna i rundabordssamtalet är försenade med tåget från Stockholm. Men stämningen är god, nu är det bara några timmar kvar tills det ä dags.

Jennie Turners historia med Vetenskapsfestivalen började långt innan invigningen den 17 april 2018, hon gjorde sin första festival redan 2002.

– Jag började som informationsansvarig och hann bland annat vara med och starta igång våra sociala medier. Jag var också med och startade Smartfest som var vår osnutna lillasyster och som kommunicerade via en blogg vi hade. Där var det inte lika högtravande som var den rådande normen då, utan mer humor och lättsamt. Det var en rolig tid och man kunde testa, men Smartfest gick i graven, däremot inte våra sociala medier kanaler generellt som växt vidare, säger Jennie Turner.

Även om Jennie tyckte det var roligt att jobba med kommunikation så upptäckte hon att hon tyckte det var ännu roligare att jobba med innehållet och jobbade sedan i fler år som både programproducent och programansvarig.

– Jag har de senaste åren varit programansvarig för verksamheten, med ansvar för övergripande strategier, teman, internationella och nationella relationer i nära samarbete med vårt vetenskapliga råd. Under genomförandet nu handlar min roll som verksamhetsansvarig mycket om att representera Vetenskapsfestivalen i olika sammanhang. Det är nu under festivalen som det gäller att få hit både nuvarande och potentiella framtida partners för att visa vad vi faktiskt gör. Sedan handlar det också om att möta huvudmän som inte är i Göteborg i vanliga fall och om att vara en bra värd för studiebesök och deltagande forskare, säger Jennie Turner.

Tillbaka till Draken där generalrepetitionen för invigningen är igång, det är robotar på scen som ska hålla robotkonsert. Panelen, som ska diskutera artificiell intelligens testar mickar och ljud, några journaliststudenter packar ihop sina grejer efter en intervju. Och mitt på scenen står tekniken som ska se till att forskaren Max Tegmark dyker upp som hologram om några timmar. Jennie Turner står en bit från scen, i år har hon varit mycket involverad i invigningen där teknik utöver det vanliga kommer användas. Jennie har också under åren varit med och utvecklat många nya idéer.

– 2011 hade vi tema Kreativitet på Vetenskapsfestivalen. Vid samma tidpunkt fanns Lisebergshjulet nere vid Operan. Plötsligt fick jag idén, vi skulle inta hjulet och det skulle heta Vetenskapsrouletten för en dag. Jag fyllde de 42 gondolerna med riktigt coola namn inom all världens olika ämnen och discipliner. Som besökare visste du inte vem du skulle möta i din gondol när du snurrade runt i 15 till 20 minuter. In som ett frågetecken, ut som ett utropstecken! Det första året sken solen och köerna ringlade sig över hela Kanaltorget. Hjulet har kopierats både i Sverige och internationellt och möter alltid lika stor uppmärksamhet och många glada skratt när vi berättar om det på olika konferenser och liknande, senast dök det upp i Bristol, säger Jennie Turner.

Att dela med sig av erfarenheter med liknande festivaler runt om i världen är en naturlig del av arbetet. Under årets Vetenskapsfestival är ett gäng polacker på studiebesök som hoppas få inspiration inför deras festival. Trots att Jennie är verksamhetsansvarig för festivalen och behöver stötta och leda teamet, träffa journalister och vara värd för studiebesök och mycket mer så ger hon ett väldigt lugnt och tryggt intryck. Hon är full med energi, positiv och verkar inte det minsta stressad. Men när vi pratar om det så säger Jennie att det inte riktigt stämmer att hon aldrig blir stressad.

– Det blir jag, men jag har lärt mig att hantera det. Sedan vill jag inte stressa upp mina kollegor och jag tänker också att det är onödigt att stressa upp sig i onödan. Men visst finns det tillfällen när jag känner av pressen av olika skäl, det är mycket som ska stämma, säger Jennie Turner.

Nästa gång vi ses är Vetenskapsfestivalen i full gång. Jennie har varit runt på de olika festivalplatserna och kollat läget. Allt verkar i sin ordning. Efter dagens lunchavstämning med teamet följer vi med henne till Nordstan där hon ska köpa en adapter till en hdmi-sladd. Solen skiner och det är riktigt varmt ute, när adaptern är inhandlad och avlämnad i Nordstan möter vi upp två av teknikerna som hade hand om invigningen på Draken. Både teknikerna och Jennie är nöjda med hur invigningen blev.

– Invigningen var fantastisk, jag har aldrig fått så mycket positiv respons. Det var många som kom fram och sa att de tyckte det var jättebra och det funkade så bra mellan alla oss som jobbade med den. Alla visste vad de skulle göra och var så professionella. Och så har det sedan fortsatt, många som jobbar med festivalen i år är nya och alla har skött det med den äran! Det är ganska komplext att jobba med det här, det är mycket att hålla reda på, många detaljer och mycket som kan gå fel, men det har det inte gjort. Besökarna är nöjda och vi är nöjda, säger Jennie Turner.

Förutom programmet för allmänheten görs ett helt skolprogram för pedagoger och elever, ett heldagsseminarium för kommunikatörer inom vetenskap och en heldagskonferens för pedagoger. För första gången anordnades också ett rundabordssamtal där politik, näringsliv och akademin samlades för att diskutera faktaresistens och desinformation.

Innan vi säger hej då till Jennie Turner på Pedagogen, där fler föreläsningar hålls, passar vi på att fråga henne vad som är det bästa med att jobba på Göteborg & Co med Vetenskapsfestivalen.

– Att jobba på Göteborg & Co med Vetenskapsfestivalen innebär att vi blir fria att utforma festivalen som vi vill, på vårt egna sätt. Sedan är det också positivt att ha så många kompetenta kollegor inom många olika områden. När det kommer till själva festivalen så bara älskar jag att det är så mycket intressanta människor, forskning och organisationer som är med under Vetenskapsfestivalen. Men också att jobba med kunskap som hela tiden utvecklas och som tänjer gränserna för vad jag själv förstår, det är väldigt spännande och varje år får jag en wow-känlsa. Det bästa med att arbeta med Vetenskapsfestivalen är ändå att det är ett meningsfullt jobb som är himla viktigt ur ett demokratiskt perspektiv. Vi har inget att förlora på att dela med oss av kunskap – tvärtom, det finns bara vinnare!