Nyheter

Till sommaren 2019 får Göteborgs södra skärgårdsö Donsö sitt första hotell. Hotellet byggs av Isbolaget i anslutning till restaurang Isbolaget och förväntas öppna 1 juli 2019.

Restaurang Isbolaget. Foto: Andreas Silverblad.

Mitt i södra delen av Göteborgs skärgård, på Donsö, bygger Isbolaget sitt nya hotell – Hotell Isbolaget. Det kommer till en början stå utrustat med nio dubbelrum och en svit som alla har havsutsikt, och sedan utökas med ytterligare fyra rum till hösten. Hotellet beräknas vara klart för bokningar från 1 juli 2019, men redan 19 juni 2019 arrangeras en invigning på ön.

– Jag vill att våra gäster ska känna som att de kommer hem till mig. Det ska vara en hemmamiljö där inget är hugget i sten, och ingen ska gå missnöjd härifrån. Hotellet kommer att gå hand i hand med restaurangen och passar för de som vill ha lugn, ro och fridfylldhet. Inredningen kommer vara av industriellt slag med färger som påminner om höst, vinter och vår. Vi vill servera hemmagjord frukost – egen marmelad, frallor, frukt, juice och mycket annat, berättar Lise-Lotte Steen, ägare av både restaurangen och hotellet.

Hotellet kommer drivas av familjen Steen som har haft företagsverksamhet inom familjen i över 100 år. Resan började med en livsmedelsbutik ute på Donsö som idag är Ica. Alla inom familjen är lika spända och förväntansfulla över hotellet, framförallt eftersom att det är det första av sitt slag på Donsö.

– Just nu är det fullt fokus på att rummen ska bli klara och fina. Förutom hotellet och restaurangen finns det andra saker att uppleva på ön som naturslingor, picknickplatser och härliga badplatser. Vi vill också ordna cykeluthyrning medan andra verksamheter här ute erbjuder uthyrning av vattenskoter, kajak och bastuflotte med badtunna. I augusti hålls även en båtmässa, berättar John Steen som också kommer driva hotellet.

Mer information om Isbolaget, hotellet och restaurangen finns här.

Restaurang Isbolaget. Foto: Andreas Silverblad.

 

Den 8 mars fick Göteborg & Co ny styrelse där ordföranden heter Jonas Ransgård. Vi ställde fem snabba frågor till honom inför hans nya uppdrag.

Grattis till uppdraget. Vad fick dig att tacka ja?

Tack så mycket! Jag tycker det är jätteroligt att låta fler människor uppleva Göteborg!

Vilken relation har du till turism och till branschen?

Vi är goda vänner. Jag var vice ordförande i Göteborg & Co under åren 2011 – 2014 och har också arbetat med turism i Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Det ska bli spännande att återvända till styrelsen och arbetet med destinationen.

Vad ser du som mest utmanande i uppdraget (att utveckla destinationen Göteborg)?

Att möta den hårdnande konkurrensen. Göteborg har gjort mycket rätt och haft stora framgångar, men andra städer och regioner ser också vilken potential besöksnäringen har.

Vilken roll kan besöksnäringen spela i Göteborgs utveckling nu och framöver?

Den kan hela Göteborg genom att skapa jobb både för dem som har stora kunskaper och erfarenheter och för dem som saknar. Den kan bidra till Göteborgs framgångar genom att skapa internationella kontakter och samarbete mellan näringslivet, akademin och den offentliga sektorn. Inte minst ger den ett gladare Göteborg både för oss göteborgare och för våra gäster.

Om du skulle rekommendera tre saker i Göteborg för den som aldrig varit här innan?

Tre saker räcker inte långt, men vi kan börja med en överblick från Ramberget, fortsätta med en räkmacka på Gothia Towers och avsluta med en konsert med det nya instrumentet claviorganum i Christinae kyrka.

Övriga ledamöter i Göteborg & Co:s styrelse är: Eva Flyborg (L), Alice Vernersson (V), Kurt Eliasson (S), Anna-Karin Hammarstrand (D), Madeleine Jonsson (MP), Linnea Wikström (S). Suppleanter: Sarah Ullmark (M), Jan Nilsson (S), Thaher Pelaseyed (V)

Med mindre än en månad kvar till årets händelse i mötesstaden Göteborg är det bråda dagar och förväntan är hög. Den 7–10 april genomförs Associations World Congress & Expo, AWC på Svenska Mässan i Göteborg.

Till AWC väntas ungefär 400 deltagare och anmälningarna håller fortfarande på att komma in. Alla inblandade har fullt upp med att förbereda inför kongressen. AWC är en årlig kongress för ledare från internationella organisationer med stora möjligheter att visa upp staden, styrkorna och samtidigt stärka positionen som mötesstad. Man räknar också med att branschpress från hela Europa kommer att besöka kongressen.

Nytt för i år

När AWC hålls i Göteborg är det första gången i Norden och ett bra tillfälle att synliggöra den nordiska marknaden. Nordic Pavilion är den, för Göteborgskongressen, unika del i utställningen där detta görs. Fördelen med att finnas med i den nordiska delen av utställningen är många, dels för att visa upp det bästa som Norden har att erbjuda, dels för att introducera möjligheterna med att hålla kommande kongresser i Norden. Generellt tema i år är midsommar och deltagarna bjuds in till sociala aktiviteter med nordisk touch. Det har varit ett stort intresse för Nordic Pavilion och dessa platser är sedan länge slut.

Gedigen lista med talare

Fler än 60 talare är inbokade, däribland Paul Welander, Senior Vice President på Volvo Car Group och Laura Sprechmann, Vice VD Nobel Media. Deltagarna kommer få ta del och lära av den framgång som European Stroke Organisation Conference, ESOC fick i samband med de publika aktiviteter som kongressen hade, och hur en vetenskaplig kongress bäst når ut till allmänheten. Om det kommer Turgut Tatlisumak, Professor i Neurologi och Christian Blomstrand, Senior Professor i Neurologi, båda från Göteborgs Universitet att berätta.
Guy Bigwood, VD Global Destinations Sustainability Index, GDS-Index har länge varit ett stort namn inom hållbarhet och var den som 2015 startade det årliga Global Destinations Sustainability Index, GDS-Index för att påskynda utvecklingen av hållbara destinationer inom företagsturism. Sedan 2016 har Göteborg den ledande positionen i detta index och räknas enligt detta som världens mest hållbara destination. I dag är över 50 destinationer med i rankningen om att vara världens mest hållbara destination.

List of AWC speakers

Mer information om talarna under AWC finns här: https://www.associationexecutives.org/events/associations-world-congress-2019/speakers.html

Det kommer att finnas möjlighet att följa delar av kongressen live via webben, för de som anmält sig.

Miljödiplomerad kongress

Som världens mest hållbara destination så är det en självklarhet att leva som man lär. Att AWC skulle bli miljödiplomerat enligt Svensk Miljöbas är därför något som bestämdes tidigt. En av miljöaspekterna för att få certifieringen är maten som ska serveras till de 400 deltagarna. Det kommer att bjudas på en hög andel ekologiska och närproducerade råvaror och en av kongressdagarna serveras endast vegetariska rätter. Stor ansats görs också för att minimera matsvinnet under kongressen. Deltagarna förses även med var sin vattenflaska och uppmanas att fylla på den med kranvatten.

Destination Day

I syfte att se mer av Göteborg erbjuds deltagare att stanna kvar under ytterligare en dag efter kongressens slut, under en s.k. Destination Day. Kongressdeltagarna kommer under denna dag att få ytterligare kännedom om Göteborg och dess styrkor: hur Göteborg arbetar med att värva kongresser och möten och stadens starka samarbete med forskning och utveckling.
AstraZeneca och Lindholmen Science Park är två platser som kommer att besökas under Destination Day.

AstraZeneca och Lindholmen Science Park
Foto: AstraZeneca och Lindholmen Science Park

 

Associations World Congress & Expo är en årlig internationell kongress för ledare verksamma inom internationella och strategiskt viktiga mötesorganisationer och det är första gången som kongressen hålls i Norden.

Associations World Congress & Expo Logo

Göteborgs nya varumärkesplattform är resultatet av ett gediget samarbete mellan många av stadens olika aktörer. Den nya plattformen skapar en tydlig och attraktiv bild av destinationen Göteborg som gynnar besöksnäring, stadens utveckling samt dem som bor här.

Allmänna bastun i Jubileumsparken. Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co.

– Arbetet med varumärkesplattformen har involverat många av våra partners: hotell, restauranger, upplevelser i Göteborg, kommunerna i destinationen och Göteborg & Co:s styrelse, men också Visit Sweden som coachat oss igenom. Staden har ett ambitiöst mål att dubblera turismen till 2030 och med nya varumärkesplattformen bjuder vi in fler att med text, bild och filmer kommunicera fantastiska Göteborg, säger Andrea Jovell marknads- och kommunikationschef på Göteborg & Co.

Den nya varumärkesplattformen har anpassats efter besökarnas intressen för att de lättare ska upptäcka och välja Göteborg. Plattformen innehåller inte bara destinationens styrkor, vision och kärnvärden, den lyfter även Sveriges styrkor på ett nytt sätt. Allt detta syftar till att på ett enkelt och rakt sätt kommunicera Göteborgs och Sveriges höjdpunkter för att fler ska välja att besöka Göteborg.

Den nya varumärkesplattformen finns att hitta online här.

Den 11 mars hölls årets UF-mässa, Entreprenörskap på riktigt, på Svenska Mässan i Göteborg. Ung Företagsamhet ger möjlighet till gymnasieelever att starta och driva företag under ett läsår. Högt tryck och stort engagemang präglade årets mässa där trenden på socialt och hållbart företagande var tydlig. Prisceremonin i den stora kongresshallen avslutades med att Årets UF-företag 2019 korades.

Worth UF – Vinnare av Årets UF-företag 2019 Foto: Ung Företagsamhet Göteborg

På UF-mässan samlades 1300 utställande gymnasieelever från 340 utställande UF-företag där de visade upp och fick möjligheten att sälja sina produkter och tjänster.

– Det är fantastiskt kul att 1300 elever tog möjligheten att ställa ut på UF-mässan i år. Extra roligt och glädjande i år är att elevernas medvetenhet och kunskap kring hållbart företagande ökat, vilket märks tydligt på elevernas affärsidéer. Intresset i stort fortsätter öka när det kommer till ungas entreprenörskap och UF-företagande. I år ökade återigen antalet elever som driver UF-företag i regionen och det är glädjande att ungas entreprenörskap ges stort utrymme i skolan, säger Johan Sandahl, regionchef på Ung Företagsamhet i Göteborgsregionen.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är partner till Ung Företagsamhet och står även som tävlingsvärd till det prestigefyllda priset Årets UF-företag. Guldmedaljen gick till Worth UF från NTI Gymnasiet Kronhusgatan som har gjort en mindfulness-målarbok med temat kroppspositivism. Priset delades ut av Kristin Mari Riera, projektledare på Näringslivsgruppen, Göteborg & Co med följande jurymotivering:

”Vinnaren har på ett kreativt sätt hittat en nytänkande lösning på ett aktuellt samhällsproblem. Den gemensamma drivkraften ligger i att göra skillnad för andra och utmana osunda normer. Entreprenörernas driv och affärsmässighet visar på en stor potential för framtiden, såväl i Sverige som internationellt. Vi är alla imponerade av ert samlade mod och tycker att ni är väl VÄRDA priset som årets UF företag!”

– Att få känna av den smittande energin och innovationskraften från 1300 ungdomar samlade på mässgolvet är helt magisk! Årets UF- mässa bjöd inte bara på kreativa och hållbara företagsidéer, den säkrar också entreprenörskapet och framtidens nyföretagande. Det känns fantastiskt att kunna gratulera de värdiga vinnarna av årets UF-företag, Worth UF, som tar sig an ett viktigt samhällsproblem och bidrar till en förbättrad samhällssyn kring kroppspositivism säger Kristin Mari Riera, projektledare på Näringslivsgruppen, Göteborg & Co.

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har de utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande.

Några av årets stora händelser är Internationella Vetenskapsfestivalen i april och Rymdveckan i september. Som en del av Göteborgs 400-årsjubileum 2021 sätter Göteborg extra fokus på utbildning, forskning och kompetensförsörjning under 2019.

Vetenskapsfestivalen i Nordstan. Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.

Fokusåren inför jubileet har varje år ett särskilt fokus, vilket skapar något att samlas kring, berätta om, engagera hela staden i firandet och bjuda in fler på vägen. Under 2019 är det Kunskap och Upplysning som är i fokus.

Redan i början av april är det dags för Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Den årligt återkommande tvärvetenskapliga festivalen är en naturlig del och stöttepelare under fokusåret, i år med temat Den svindlande tanken. Efter 2018 års lyckade invigning på Draken i Göteborg satsar Vetenskapsfestivalen vidare på att utveckla sina invigningar med hjälp av finansiellt stöd av Stenastiftelsen. I år invigs festivalen den 2 april med bland annat Cederic Villani, även kallad matematikens egen Lady Gaga. På invigningen är också BBC på plats och håller i en panel och musiken står bandet dÁrc för. Under två veckor fortsätter sedan Internationella Vetenskapsfestivalen med ett allmänt program som är gratis och öppet för alla, ett skolprogram för grundskolelever, en läkarkonferens och konferensen Forum för Forskningskommunikation för branschen.

2019 är det också 50 år sedan månlandningen och med Hasselblad centrum i Göteborg blir det naturligt att fira detta extra i Göteborg. Den 14-22 september kommer detta firas med Rymdveckan i Göteborg.

Aktiviteter att besöka Göteborg 2019:

The Hub: Universeums nya utställning öppnade i februari 2019 och är deras stora kunskapssatsning inom digital teknik och innovationskraft. Här finns en modern och interaktiv miljö fylld av upplevelser kring sensorteknik, IoT, VR och AI. https://www.universeum.se/utstallningar/the-hub/

European Choir Games: Den 3-10 augusti 2019 fylls Göteborg av tusentals körsångare när en av Europas största och mest spektakulära körfestivalen kommer till Göteborg. Körerna kommer att tävla, sjunga och underhålla över hela staden. European Choir Games pågår också samtidigt som Gothenburg Culture Festival (tidigare Göteborgs Kulturkalas). http://ecggothenburg2019.com/

Bokmässan: Nordens största mötesplats för bok- och biblioteksbranschen hålls i Göteborg 26-29 september 2019. Under de fyra dagarna har Bokmässan runt 100 000 besök från branschen och privatpersoner. I år är hedersgäst och temalandet Sydkorea. https://bokmassan.se/

Future Skills: 8-10 oktober är det dags för Future Skills under Gymnasiedagarna. Ungefär 33 000 besökare går på den årliga mötesplatsen för blivande gymasieelever, utbildningsanordnare och representanter för arbetslivet. http://gymnasiedagarna.se/

Kunskap och Framtid: En unikmötesplats ungdomar som är på jakt efter framtidens studier och jobb. Här medverkar högskolor, företag och skolor. Hålls den 21-23 november 2019. https://kunskapframtid.se/

Nobel Week Dialogue: En gratis heldag i Nobels fotspår och en del i den officiella Nobelveckans program. Till Nobel Week Dialogue i Göteborg den 9 december kommer Nobelpristagare och världsledande forskare, experter och opinionsledare. https://www.nobelprize.org/nobel-week-dialogue/

En framtid som inkluderar alla kräver samarbete över gränser, att vi tänker bortom det konventionella och rör oss bortom det bekväma. Framtiden är här och nu, den är svindlande och spännande. Svindel utgör en komplex relation mellan rädsla och lockelse. Den känslan genomsyrar årets invigning av Internationella Vetenskapsfestivalen som går under temat den svindlande tanken.

I år har Vetenskapsfestivalen bjudit in matematikern och politikern Cédric Villani. Han säger att matematiken låter oss gå bortom vår intuition och utforska för oss ogripbara territorier. Människans intelligens som länge ansetts unik, utmanas nu av artificiell intelligens. Är dess överlägsenhet bara en illusion? Detta, och relationen mellan vetenskap och samhälle, hör du mer om under invigningen.

Marnie Chesterton från BBC leder under kvällen en panel där temat diskuteras utifrån olika perspektiv. För det är just då, när olika perspektiv möts, som det händer intressanta saker.

Kvällens musik står nyskapade bandet dÁrc för. dÁrc är ett samarbete mellan flerfaldigt prisbelönta sångerskan och koreografen Ida Long, och multi-instrumentalisten David Lehnberg. Deras musik har spelats i flera TV-serier, bland annat Grey’s Anatomy och Mad Men.

Invigningskvällen möjliggörs genom en donation av Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur samt genom samarbetet med Franska Institutet och BBC.

”Den svindlande tanken att utrota alla sjukdomar”, ”Dejta robotar från fyra olika länder”, ”Scary Seafood – den nya maten från havet”, ”Hjärnans häpnadsväckande och kreativa historia” är bara ett axplock av alla de programpunkter som finns med i årets öppna program den 3–7 april. Aktiviteterna är öppna för alla och helt gratis. Hela programmet hittar du på vetenskapsfestivalen.se.

Skolprogrammet, som pågår den 1–12 april med hundratals aktiviteter, inkluderar även en gratis heldagskonferens för lärare, i år på temat ”Digitalisering på schemat – Riktigt och viktigt på nätet”. Fokus ligger på källkritik och internetkompetens och målet är att deltagarna ska få insikt och inspiration för att jobba vidare med digitalisering i skolan.

Forum för forskningskommunikation är plattformen där du som arbetar med att kommunicera vetenskap ska kunna möta likasinnade och utbyta kunskap och erfarenheter. Årets tema är ”Påverkan – Fint, fult eller farligt?” Två av huvudtalarna är Imran Khan, Head of Public Engagement på Wellcome Trust, samt den prisbelönade kommunikatören Karin af Klintberg som kommer att prata om hur du kommunicerar med både hjärta och hjärna.

Det är Svenska Mässan, WIN WIN Gothenburg Sustainability Award, Studiefrämjandet och GreenhackGBG som nu går samman för att utveckla Framtidsveckan till att bli ett större återkommande hållbarhetsarrangenmang i Västra Götalandsregionen.

Under 5 år har Studiefrämjandet i Göteborg arrangerat ”Framtidsveckan” i Göteborg – en vecka som sätter fokus på lösningar för en hållbar omställning. Nu går flera aktörer ihop för att utveckla Framtidsveckan till något större och bredare tillsammans.

– Just ordet ”tillsammans” är grundläggande för det vi gör nu. Vi väljer aktivt varandra, istället för att göra saker var för sig. Tillsammans tänker vi med Framtidsveckan som utgångspunkt göra ett större hållbarhetsarrangemang, säger Nathalie Bödtker Lund, verksamhetsledare för WIN WIN Award.

Som ett första steg görs en utvecklad variant av Framtidsveckan 2019 och kommer hållas i slutet av oktober och början av november. Den kommer bland annat att innehålla Win Win Awards prisceremoni på Göteborgsoperan den 31 oktober, Act! Sustainable 2019 som är en hållbarhetsvecka för studenter 4-10 nov och Nordic Food Industry på Svenska Mässan 5-6 november.

Svenska Ishockeyförbundet meddelade idag att de har som avsikt att inleda slutförhandlingar med Göteborg gällande Junior-VM i ishockey 2022. Målsättningen är att mästerskapet spelas i Scandinavium och Frölundaborg den 26 december 2021 – 5 januari 2022.

Foto: Jorma Valkonen

– Vi är mycket glada och stolta över möjligheten att ett så stort internationellt evenemang som Junior-VM i ishockey troligtvis kommer till Göteborg. Evenemanget blir ett fantastiskt skyltfönster för avslutningen av Göteborgs 400-årsjubileum 2021 säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.

Junior-VM i ishockey har växt till ett mycket populärt evenemang som lockar internationell publik och TV-sänds globalt i alla ishockeyintresserade länder. I år spelades mästerskapet i Vancouver och senaste gången det hölls i Sverige var 2014 i Malmö. År 2022 är det dags för Sverige igen och denna gången i Göteborg.

– Det känns väldigt bra att vårt långsiktiga samarbete med svensk hockey har gett resultat och vi ser fram emot fulla läktare och en ordentlig hockeyfest i Scandinavium och Frölundaborg, säger Lotta Nibell, VD på Got Event.

Tio länder deltar i JVM och över 30 matcher spelas. Arbetet med att få JVM till Göteborg har skett i samverkan mellan Göteborg & Co, Got Event, Göteborgs Ishockeyförbund och Frölunda HC.

– Grattis, Göteborg, hockey-Göteborg och svensk hockey! JVM är en fantastisk turnering och att få uppleva världens bästa juniorer, nästa generations stjärnspelare, på hemmaplan är en unik möjlighet och förmån. Och förhoppningsvis får vi se några unga göteborgska spelare jaga VM-titeln i Tre Kronor-tröjan säger Christian Lechtaler, Frölunda HC och Patrik Norrman, Göteborgs Ishockeyförbund.

 

Den 28 februari stod Tyskland på agendan då Göteborg & Co, Turistrådet Västsverige och Visit Sweden bjöd in till ett kunskapsseminarium om tysk besöksnäring på Scandic Crown.

Marknadsdag Tyskland. Foto: Linda Sturk/Turistrådet

– Tyskland är en stor marknad, köpstark och intressant för många varumärken, berättar Ninnan Stenmark från Visit Sweden.

Dagen var en het samlingspunkt för de som är intresserade av tysk besöksnäring. Förutom Ninnan Stenmark och de 140 anmälda fanns även Andreas Kassel från Visit Sweden, Chris Jolly från Ligula Hospitality Group, Håkan Karlsten från Kajkanten samt Alexander Fritsch och Holger Sigmund från Tourismuspartner på plats för att berätta om Visit Swedens nya målgruppsanalys, tyskars resmönster, bästa sättet att arbeta med tyska researrangörer samt HolidayCheck – Tysklands variant av Tripadvisor för hotell.

Av all information som presenterades uppdagades bland annat att mest intresserad av Sverige är den globala resenären som uppfattar Sverige som ett vackert och äkta land fyllt med orörd natur. Flest tyskar är här från maj till september och stannar i genomsnitt åtta dagar. De föredrar rundresor och kombinerar gärna stad med natur, och de som väljer bort Sverige gör det främst för att det är kallt och dyrt. Det talades även om att tyskar förlitar sig på resebyråer och ofta bokar resor via dem till skillnad från svenskar som ofta bokar själva.

I år satsar Göteborg & Co och Team Göteborg extra mycket på tillgänglighet i ett samarbete med Passalen, en förening som verkar för integration av barn och unga med funktionsvariationer. Samarbetet handlar om att tillgängliggöra evenemang ur ett besöksperspektiv samt att få fler arrangörer att anställa volontärer med funktionsvariationer.

Foto: Studiografen

Team Göteborg är en volontärpool som vill bidra till ett samhälle där ungdomar och unga vuxna ses som attraktiv arbetskraft oavsett funktionsvariation, kön, etnicitet eller religion. Projektet har funnits sedan 2009. Målen är att öka anställningsbarheten bland ungdomar och unga vuxna i Göteborg genom ökade erfarenheter, kunskaper och breddat kontaktnät samt att bygga en resurs- och kompetensförsörjning inom stadens besöksnäring. Team Göteborg tillsammans med Passalen arbetar även mot att göra Göteborg till en än mer hållbar och inkluderande evenemangsstad där värdar och besökare kan delta på lika villkor.

Under 2018 hade Team Göteborg 350 registrerade evenemangsvärdar, varav 124 fullföljde alla utbildningar och 100 värdar anställdes för uppdrag i 11 olika evenemang. Det tillkom även nya utbildningar specifikt riktade till värdarna. Genom samarbetet med Passalen har erfarna värdar inom Team Göteborg också utbildats till mentorer, vars syfte är att stötta de volontärer som är i behov av extra stöd i sitt arbete.

Team Göteborg har precis lanserat en ny hemsida, teamgoteborg.com, där du bland annat kan se en film på volontärer in action från förra årets Göteborgs Kulturkalas. På hemsidan hittar du även kontaktuppgifter till Marina Hanna Esso, projektledare för Team Göteborg.

När Göteborgs Symfoniker gästspelade på Berlin Philharmonie nyligen, passade Göteborg & Co Möten, tillsammans med Svenska Mässan på att åka dit. På plats genomfördes flera kundbesök och man bjöd in till en kundaktivitet för strategiskt viktiga samarbetspartners.

Foto: Dick Gillberg/Göteborg & Co

För att stärka relationerna och uppmärksamma Göteborg som mötesstad gjordes besök hos ett flertal professionella kongressarrangörer i Berlin. Kongressarrangörerna fick också veta mer om den strategiska plan som näringslivet, akademin och staden tillsammans format och som ligger till grund för det fortsatta arbetet med att värva stora möten och kongresser till Göteborg. Det bjöds även in till en kundaktivitet där kongressarrangörerna fick möjlighet att lyssna till Göteborgs Symfoniker.

– Att kunna nyttja och få lov att visa upp Sveriges nationalorkester för strategiskt viktiga samarbetspartners på detta sätt är mycket värdefullt för Göteborg. Speciellt i Tyskland, där det sedan tidigare finns ett stort intresse för Sverige och Göteborg. Det stärker Göteborgs position på möteskartan och visar att vi kan leverera upplevelser i världsklass, säger Ulrika Scoliège, Projektledare på Göteborg & Co Möten.

Under konsertpausen presenterade Sten Cranner, VD och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker, orkestern för gästerna och berättade historien bakom Symfonikerna på ett spännande sätt.

Göteborgs Symfoniker – Sveriges Nationalorkester

Göteborgs Symfoniker – GSO ger omkring 100 konserter varje år. Förutom konserterna i Göteborgs Konserthus och de internationella turnéerna spelar GSO varje sommar på Götaplatsen under Kulturkalaset och i Slottsskogen den 6 juni, samt gästspelar i Vara Konserthus.

Göteborgs Symfoniker, chefdirigent Santtu-Matias Rouvali, pianisten Alice Sara Ott och slagverkaren Martin Grubinger gästspelade i Stockholm, Hamburg, Berlin, München, Frankfurt, Köln, Wien och Salzburg 16 februari-1 mars 2019.
gso.se