Nyheter

Admir Lukacevic är grundare och VD till Idrott Utan Gränser. Foto: Crelle Ekstrand /Idrott Utan Gränser

Hallå där Admir! Vem är du?

Jag är grundare för organisationen Idrott Utan Gränser. Jag kom till Sverige som flyktningsbarn på 90-talet och bodde i ett segregerad område. Jag hade svårt att se möjligheter och risken att hamna snett var stort. Räddningen blev idrott. I tio års tid arbetade jag med barn och unga och att få barnen att bli sedda och bekräftade genom Idrott utan gränser. Jag trodde aldrig att jag skulle lämna Landskrona förrän den dag jag fick ett brev hem från Kungliga Slottet där jag var nominerad till stipendiet som bästa ledare inom ideell sektor. Och av de hundratals nominerade så blev det just jag som fick ett kungligt pris för mitt arbete och fick skaka hand med kungen. År 2014 fick jag även äran att få titeln som en av världens bästa sociala entreprenörer.

Hur har det gått för Idrott Utan Gränser under läsåret 2018?

Nationellt blev det en kraftig ökning med 629%! Vi når nu 26 553 barn och unga varje vecka i hela Sverige. I Göteborg gick det också mycket bra. Vi har lyckats nå fler skolor och framförallt tjejer då 52 nya unga tjejer började spela fotboll med oss. Antal deltagare ökade även inom de andra sporterna och deltagandet har varit mycket mer aktivt generellt i Göteborg. Ungdomarna kommer, testar, deltar och stannar. Dessutom har vi gett flera unga ledare sitt första heltidsjobb. De flesta ledarna står långt ifrån arbetsmarknaden men de är oerhört duktiga och kan relatera och inspirera barnen. Så förutom att de inspirerar kidsen med meningsfulla fritidsaktiviteter i skolan och efter skolan så blir de också mer anställningsbara på arbetsmarknaden genom att få sitt första jobb.

Hur tänker ni inför nästa år? Några utvecklingar eller nya tankar?

Vi har fått en bra utvärdering av Göteborgs Stad som visar värde av vårt viktiga arbete. Även från andra mätningar samt skolor har vi sett tydliga impacts. Kidsen är inga produkter utan allt handlar om relationskapande och att jobba hållbart och långsiktigt. Inför nästa år hoppas vi att få fler företagssamarbeten och att få ett långsiktigt avtal med Göteborg Stad. Just nu befinner sig organisationen i några områden men huvudfokus är Norra Hisingen. Jag vill utveckla verksamheten i flera områden och få ännu fler barn att bli sedda och bekräftade.

För att minska avfallet har Göteborgs Kulturkalas bestämt att evenemanget ska bli fritt från engångsförpackningar. Målet är att kunna ha helt engångsfria evenemang 2021, men redan under årets Kulturkalas kommer antalet engångsförpackningar minskas rejält.

 

Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas och Karin Nielsen processledare på Kretslopp och vatten leder projektet Engångsfritt kulturkalas. Foto: Göteborg & Co.


– Avfall är ett av de områden där vi som festival måste bli bättre. Vi har arbetat under många år med att bli bättre på sortering men nu ska vi ta ett stort kliv mot att förebygga avfall. Det är det bästa för miljön och klimatet och minskar både nedskräpning och plast i havet, säger Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Kulturkalaset testar i år tre system: Området Green Corner i Bältesspännarparken blir helt engångsfritt och porslin, glas och bestick diskas i Diskmobilen. Krögaren på plats kommer att ha flergångsglas. Besökare uppmuntras att använda flergångslådor genom att alla matförsäljare ger 10 procent rabatt till de som har med egen matlåda. Mat i engångsmaterial blir alltså dyrare.

– Utöver detta erbjuder kranvatten på alla festivalplatser. Kulturkalaset är Kranmärkt vilket innebär att inget buteljerat vatten får säljas. Vi förbjuder också sugrör, flyers och reklamutdelning. Sist men inter minst har vi även ett antal programpunkter och matförsäljare som fokuserar på att minska Kulturkalasets matsvinn, säger Filip Eklund.

Satsningen görs tillsammans med förvaltningen Kretslopp och vatten med syftet att Göteborgs Kulturkalas ska fungera som ett pilotprojekt där olika metoder testas för att på sikt permanentas och fungera som ett gott exempel för andra evenemang.

– Om Göteborgs största evenemang med över en miljon besökare kan minska användningen av engångsmaterial så kan också hushåll och företag göra det. Göteborgs Stad har ett ansvar att agera föregångare för invånarna. Det är därför vi deltar i att göra det här kommunala evenemanget engångsfritt. Med detta hoppas vi också väcka intresset för att fler entreprenörer inom disk- och pantsystem startas i Göteborg och Sverige. säger Karin Nielsen, processledare på Kretslopp och vatten.

Göteborgs Stad har målet att mängden hushållsavfall per göteborgare ska minska med 30 procent mellan år 2010 och 2030. Cirka en tredjedel av hushållsavfallet utgörs av förpackningar och mängden förpackningar i avfallet växer i takt med att vi ändrar våra vanor och äter och dricker allt mer på språng.

Att gå mot ett engångsfritt evenemang ligger i tiden, nyligen kom nyheten att EU-kommissionen vill förbjuda engångsprodukter i plast som exempelvis tops, bestick, tallrikar, sugrör och plastpinnar för ballonger. Det är också plastprodukter som ofta hamnar i hav och på stränder.

Åby Arena
Bild: Visionsbild: Arkitektbyrån Design

Våren 2019 slås portarna upp till Åby Arena i Mölndal, cirka sju minuter från Göteborgs centrum. Just nu byggs det för fullt på det upplevelsecenter som kommer att innehålla mässanläggning, restauranger, mötesytor, hotell och gym. Allt kommer att ligga direkt intill travet.

Bild: Visionsbild: Arkitektbyrån Design

Åbymässan, som blir en del av Åby Arena, kommer att ha en mässhall på 10 500 kvadratmeter inomhus och få tillgång till hela 20 000 kvadratmeter utomhus. Man kommer också att ha konferenslokaler som kommer att rymma från 25 personer upp till 2 500 personer. Åbymässan öppnar i januari 2019 och kommer att drivas av Artexis Easyfairs, som redan i dag driver både Malmömässan och Kistamässan.

Bild: Visionsbild: Arkitektbyrån Design

Åbymässan är ett bra tillskott till både mötesstaden och evenemangsstaden Göteborg, då staden framöver får kapacitet för ännu fler stora evenemang, möten och kongresser.

I direkt anslutning till Åbymässan byggs också ett hotell med 16 våningar och 223 rum, samt cirka 2 000 parkeringsplatser.

Konferensdelen och hotellet beräknas öppna till sommaren 2019.

Ingång till kongresshall - ESOC

Nyligen avslutades världens största strokekongress på Svenska Mässan i Göteborg. Under några varma sommardagar i mitten av maj besökte fler än 4 500 specialister från över 90 länder staden.

Den fjärde strokekongressen, ESOC (European Stroke Organisation Conference) i ordningen visade sig bli en succé. När kongressen gick i Prag förra året så besöktes den av drygt 4 100 delegater. I år valde alltså ännu fler att besöka Göteborg för att vässa sina kunskaper inom stroke.
Och delegaterna var nöjda! I den undersökning som gjordes bland delegaterna under kongressen, där man tittade på service, utbud av caféer/restauranger, shopping m.m. var helhetsintrycket av Göteborg som destination mycket högt. På en sjugradig skala blev betyget 6,4 och 79 % av de tillfrågade kan tänka sig att komma tillbaka till Göteborg privat. 88 % kan även tänka sig att rekommendera Göteborg som resmål till släkt och vänner.

Föreläsning om stroke på Göteborgs Universitet
Föreläsning om stroke på Göteborgs Universitet

Kongressen uppmärksammades i både nationell och internationell press och media, och det fanns ett stort intresse bland allmänheten för detta viktiga ämne som stroke. I Göteborgs-Posten, fick man bland annat möjlighet att läsa om Magnus Hesselgren och Ann-Christine Jademyr som drabbats av stroke och deras väg tillbaka. Det anordnades också ett publikt seminarium ”Hur kan jag minska risken att drabbas av folksjukdomen stroke?” på Göteborgs Universitet, där Magnus och Ann-Christine berättade om sina erfarenheter. Ett engagerat team av specialister från bland annat sjukvården informerade också om hur man kan förebygga stroke genom rätt kost och fysisk aktivitet, men också om hur psykisk ohälsa, stress och musik kan påverka.

Det hölls även ytterligare publika föreläsningar under veckan och i samband med Göteborgsvarvet fick delegaterna möjlighet att springa i Västra Götalandsregionens startgrupp.

En annan viktig del i programmet och en del i vad man ville lämna efter sig när kongressen var slut, var de skolbesök som gjordes på fyra gymnasieskolor i Göteborg. Elever i naturvetenskapliga program, samt inom vård och omsorg fick besök av kongressdeltagare, som föreläste och väckte intresset för stroke. 20 av dessa elever gjorde därefter studiebesök på kongressen.

2019 hålls ESOC i Milano, Italien.

– När göteborgarna tillfrågades om vad de önskade sig inför 400-årsjubileet svarade många; fler sammanhängande stråk, tillgång till vatten, grönska och inbjudande mötesplatser. Det bidrar vi till att förverkliga med Kvillestråket, säger projektledare Petra Wernersson på Park- och naturförvaltningen.

Foto: Göteborg & Co

Inte mindre än 17 olika dansnummer, prova-på-dans och utegymsaktiviteter invigde dansbanan och det blå och gröna Kvillestråket den 31 maj. Stråket är 4 km långt och sträcker sig utmed Kvillebäcken mellan Frihamnen och Hökälla. Utedansbanan är en önskan från unga tjejer som genom en workshop varit med och format hur den ska se ut. Dansbanan är öppen och tillgänglig för alla som vill dansa och spela sin egen favoritmusik.

Invigningen av både dansbana och stråk genomfördes i full sommarvärme men det hindrade inte besökarna att prova både på utegymsaktiviteter och dans. Här fanns också Göteborgsoperans danskompani, Hisingens Kulturskola, Kulturlabbet och många fler.

15 internationella journalister besökte på torsdagen Göteborg för att upptäcka stadens öppna mentalitet och delningskultur både inom näringslivet och besöksnäringen. Under dagen besökte de bland annat Astra Zeneca, Lindholmen Science Park och fick en guidad tur av centrala Göteborg.

Internationella journalisterna på Astra Zeneca.

– Göteborg har alltid något intressant att visa upp och idag är det fantastiskt väder också. Ett hett ämne tycker jag självkörande bilar är och det finns mycket som vanliga människor vill ha svar på, jag hoppas vi får lite svar på det idag, säger Irina Dergacheva, en av journalisterna under besöket på Zenuity.

Besöket är en del av ett initiativ som tagits av Göteborg & Co och Business Region Göteborg. Tillsammans har man engagerat näringslivet och besöksnäringen i Göteborg med ambitionen att öppna dörrar mot världen och dela historier av vad Göteborgsregionen har att erbjuda.

– Vi gör detta för att stärka bilden av Göteborg internationellt och etablera den som en av Europas mest expansiva storstadsregioner. Att både besöksnäring, näringsliv och akademi är inne i ett fantastiskt utvecklingssprång, säger Stefan Gadd presschef på Göteborg & Co.

En del av projektet som går under namnet Gothenburg Open Source är att visa på öppenhet som en unik tillgång i Göteborg. Som del av detta bjöds utrikeskorrespondenter från flera olika länder stationerade i Stockholm på en studieresa över dagen. Förhoppningen är att i framtiden involvera fler inom näringslivet och besöksnäringen och att få mer uppmärksamhet internationellt som den innovativa, öppna och kreativa stad Göteborg är.

– I vårt uppdrag ligger att stärka Göteborg ur ett näringslivsutvecklande perspektiv medan Göteborg & Co ansvarar för marknadsföring av destinationen. Dessa båda uppdrag går hand i hand och det blir allt viktigare för näringslivet att staden är attraktiv att investera eller leva i, säger Maria Leffler på Business Region Göteborg.

I Göteborg ska det investeras runt 1 000 miljarder kronor fram till 2035 och staden kommer växa ordentligt med både bostäder och arbetsplatser. Ett av målen med Gothenburg Open Source är att fler ska få uppleva staden och dess klimat med öppen mentalitet och delningskultur vilket gör att Göteborg blir större än vad den egentligen är.

Henrik Jutbring är strateg på Jubileumsfirandet 2021 och analytiker på avdelningen för Analys och omvärldsbevakning. Han har arbetat på Göteborg & Co med olika rollern sedan 2000, nu tar han med sig sina erfarenheter i sin nya roll som strateg inom social hållbarhet i arbetet för ett mer jämlikt Göteborg på Social resursförvaltning inom Göteborgs Stad.

Snart slutar du på Göteborg & Co och byter jobb, berätta om din nya tjänst?

Arbetet kommer dels handla om att följa upp insatser som görs för att motverka ojämlikhet och sedan kommer det också handla om att bidra till att skapa strukturella förutsättningar för ett mer jämlikt Göteborg. I det arbetet är samverkan en viktig del och i den riktningen har jag mycket erfarenhet från Göteborg & Co att ta med mig.

Detta betyder alltså att du kommer fortsätta att jobba för staden och med dess utveckling?

Ja, men med en annan utgångspunkt. Jag ser många beröringspunkter som Göteborg & Co jobbar med, som exempelvis Göteborgs 400-årsjubileum 2021, Näringslivsgruppen och Göteborgs Kulturkalaset.

När du lämnar Göteborg & Co så har du jobbat här i drygt 18 år, vad har du haft för olika roller under den tiden?

Under min första fas på Göteborg & Co jobbade jag med evenemang. Jag jobbade med produktionen av dåvarande Göteborgskalaset för att sedan värva evenemang, framförallt inom musik, nöje och kultur. Jag har också varit med och format nya evenemangskoncept som exempelvis Way out west där vi hittade Slottsskogen som inte använts som evenemangsområde på det sättet tidigare. En rolig anekdot är också att det var jag som döpte scenerna Azalea, Flamingo och Linné på Way out west.

2009 började jag jobba med övergripande destinationsfrågor, inom avdelningen Forskning och Utveckling. Därefter var jag ansvarig för en innovationsavdelning 2011-2012. Sedan fick jag möjlighet att forska om evenemang som medel för samhällsutveckling, och gjorde det mellan 2012 och 2017. Efter att jag blev färdig med min avhandling 2017 har jag jobbat med Jubileumsfirandet 2021 och på den nya avdelningen Analys och omvärldsbevakning.

Hur kommer det sig att du började arbeta på Göteborg & Co?

Under 90-talet jobbade jag med musik och evenemang, jag var manager för Beatlesbandet Lenny Pane, där bland annat Micke Isacson på Evenemangsavdelningen var med. Genom den rollen fick jag bra kontakt med Göteborg & Co eftersom bandet årligen spelade på Göteborgskalaset, det var så jag fick tips om att det fanns en ledig tjänst, så jag sökte den och fick den.

Du har ju inte slutat riktigt än, hur skulle du beskriva ditt jobb på Göteborg & Co?  

Med jubileet har vi jobbat intensivt med att hitta en riktning i hur jubileet kan stärka den sociala hållbarheten i Göteborg. Här finns också ett samarbete med min nya arbetsgivare på Social Resursförvaltning, där en uppföljningsplan kring hur vi kan mäta och se att vi går i rätt riktning tagits fram. Genom jubileet kan vi skapa förutsättningar för samverkan mellan aktörer och möten mellan människor som i sin tur är förutsättningar för att sociala värden uppstår.

På nya avdelningen som heter Analys och Omvärldsbevakning håller vi för tillfället på att jobba upp rutiner för hur vi ska arbeta senare. Det är i nuläget svårt att säga exakt hur arbetet kommer se ut i framtiden, men det handlar bland annat om frågor som system för att bättre förstå göteborgsbesökaren, framtida transportmedel och social innovation inom besöksnäring.

Efter flera år på Göteborg & Co och forskning i nära fem år, vad har du fått för nya perspektiv?

Forskningen var väldigt intressant, men också smärtsam. Jag fick utmana mina egna ”sanningar”. Jag har utvecklat en skepsis mot vissa samband som jag tidigare tog förgivna inom turismen, men ser också nya och intressanta möjligheter som besöksnäringen skapar. Det är lite som att lära sig läsa, när en väl kommit till vissa insikter, då är det svårt att inte ha med det i sitt jobb sedan. Och det var ju själva idéen att forskningen skulle kunna implementeras praktiskt i verksamheten.

Traditionellt så behandlas evenemang ur ett destinationsperspektiv. Men nu är utgångspunkten en annan, det finns möjlighet att använda evenemang ur ett invånarperspektiv för att främja utvecklingen av social hållbarhet. Perspektivet sätter fokus på typen av evenemang som en stad engagerar sig i samt var de äger rum rent geografiskt.

Du har forskat i fem år och skrivit en avhandling, vad handlar den om?

Man kan säga att jag har tittat på evenemang som medel för samhällsutveckling. Evenemang är inte en fristående del, utan en del i det som skapar en bra stad och kan som sådan komplettera mer traditionella samhällsutvecklande insatser. Jag studerar hur evenemang kan bidra till att påverka beteenden som gagnar både individer och samhälle, det kan handla om konsumtionsfrågor men också om frågor som rör tillit och socialt kapital.

Du var i Stockholm och talade inför riksdagen, hur var det?

Jag har fått inbjudningar för att presentera resultatet av min forskning i flera lokala, regionala och nationella sammanhang, en av inbjudningarna var till ett riksdagsseminarium som hölls den 25 april på temat musik och politik. Det är inte så vanligt att bli inbjuden till riksdagen, så det visar ju att det finns något intressant i avhandlingen. Det är en bekräftelse på att det jag vill utveckla ligger i tiden. Jag fick också flera intressanta frågor från politikerna efter presentationen också.

På vilket sätt tycker du att evenemang kan användas för social förändring?

Evenemang har förutsättningar bidra till förändringar. Göteborg har väldigt goda förutsättningar, eftersom staden har en fin portfölj med årligen återkommande evenemang som är socialt och kulturellt kopplade till staden och dess invånare. Några exempel är: Göteborgsvarvet som kan bidra till förbättrad folkhälsa, Future skills kan vara ett sätt att främja kompetensförsörjning, Kulturkalaset har visat sig bidra till att sprida kultur till nya grupper och 400-årsjubileet ser jag som en insats för att stärka utvecklingen av tillit mellan göteborgare och offentliga institutioner genom att låta Göteborgarnas idéer påverka stadens utveckling på ett mycket konkret sätt.

Ett exempel från min avhandling är när Way out west tog bort allt kött från festivalen. De minskade evenemangets klimatpåverkan med 40 procent och 9 000 unika besökare uppgav att de minskat sin köttkonsumtion efter evenemanget, starkt inspirerat av Way out west. Här blev evenemanget ett verktyg för att ändra på strukturer, det som hände under tre dagar tog besökarna sedan med sig i vardagen.

Innan du slutar, berätta om ditt bästa jobbminne!

När vi fick Beatles producent Sir George Martin att hålla  en föreläsning om Sgt Pepper under Popstad 2001, när Broder Daniel, efter lång bearbetning, till slut stod på Frihamnspriens scen 2005 och lockade 18 000 besökare, när drömmen om en internationell musikfestival i Slottsskogen slog in 2007 och sist men inte minst när min doktorsavhandling tillslut blev klar våren 2017, efter en fyra och ett halvt år lång och vinglig resa. Och alla fantastiska kollegor såklart. Undrar hur många som var här när jag började 2000, Ossian, Annelie, Therese, Sofia, Stefan och Siw kommer jag på på rak arm.

Nu är årets sommarmedarbetare färdigutbildade och redo att guida Göteborgs besökare. Som sista delen i utbildningen åkte hela gänget till södra delen av Göteborgs Skärgård och lärde sig allt om öarna där.

– Vi får massor med frågor om Göteborgs skärgård från besökare, så det blir naturligt att vi fokuserar mycket av vår utbildning på den. Här träffar vi aktörer för de attraktioner, boendeanläggningar och restauranger som finns här, säger Ninna Kvarby, teamledare på Göteborg & Co för Besöksservice.

Under sommaren är det högt tryck på turistbyråerna, förra året hade juni, juli och augusti över 1,6 miljoner gästnätter i Göteborgsregionen. För att förbereda säsongspersonalen utbildas de under fyra heldagar. Förutom att besöka Göteborgs Skärgård har man bland annat varit på en specialguidad stadsrundtur, gått igenom Göteborg & Co:s vision, uppdrag och mål, och lärt sig bokningssystem och kassasystem på Besöksservice.

– Det bästa med utbildningsdagarna var självklart ”utflyktsdagarna”. Upplevelsepedagogik är verkligen det bästa lärosättet, framförallt när produkten vi säljer är just upplevelsen av Göteborg. Hur är maten på Styrsö Skäret? Bemötandet på Världskulturmuseet? Bästa stoppstället i centrum? Vem borde man skicka på sälsafari? Jag tar med mig många bra verktyg från dessa dagar. I sommar ser jag fram emot att möta nytt folk från andra kulturer, testa mina språkkunskaper och se till att både göteborgare och turister fortsätter att älska bästkusten, säger Sarah Magnusson som arbetar sin första sommar på Besöksservice i år.

Sommaren 2018 går det att nå öar i Göteborgs skärgård direkt från Stenpiren i centrala Göteborg. Turen Stenpiren–Styrsö–Donsö–Vrångö går numer året runt och ingår i västtrafiks biljett. Från den 26 juni till den 19 augusti kommer fyra dagliga turer att gå från Stenpiren via Eriksberg ut till Hönö Klåva. Resan tar en timme och kostar 75 kr enkel resa. Barn under 12 år åker gratis. Som vanligt går det också att nå skärgårdens södra delar från Saltholmen och dess norra delar med buss och bil.

Lagom till Göteborgs 400-årsjubileum 2021 ska tolv konstverk målas på husfasader mellan Kulturhuset Blå stället i Angered och Röda Sten vid Klippan för att skapa ett 21 km långt konststråk – världens längsta! Satsningen drivs av ”Sätt färg på Göteborg” och målet är att binda samman stadsdelar och utbilda arbetslösa ungdomar inom måleribranschen för att erbjuda möjligheten till jobb. De första konstverken har börjat målas och till hösten kommer fem av dem att finnas färdiga på olika platser runt om i staden.

”We Are Nature” av Thiago Mazza. Bildmontage: Sätt Färg på Göteborg.

Av de 290 bidrag som kom in under tävlingen Gothenburg Art 21 utsågs tolv vinnare, både lokala och internationella konstnärer. Under våren och sommaren 2018 målas fem av konstverken upp av arbetslösa ungdomar som går utbildningen inom Sätt Färg på Göteborg.

Första konstverket ”Gothenburg United” är redan klart och finns att se på Andra Långgatan i Masthugget. Motivet är av en spårvagn som symbol för Göteborg och är skapad av svenska konstnären Linda Ljungblad.

Just nu målas också ett andra konstverk i Hjällbo. En stor blå fågel börjar ta form i sitt nya hem på en husfasad i Hjällbo. ”We Are Nature” är skapad av den brasilianska konstnären Thiago Mazza.

Det tredje konstverket ”The Lost Paradise” utsågs till diamantvinnare i tävlingen och är skapat av den peruanska konstnären Isaac Barreda. Konstverket målas i Gamlestaden i juni och konstnären själv kommer att vara på plats i Göteborg för att måla det stora konstverket med hjälp av ungdomarna.

”Horizon Child” DIVE och ”Nature Dust” (som också utsågs till diamantvinnare) av respektive Göteborgskonstnärer DIVE och Llefen Carrera målas upp senare under sommaren på Göteborgs Kulturkalas.

Sätt Färg på Göteborg drivs av Måleriföretagen i Väst i samarbete med Göteborgs 400-årsjubileum 2021 och Arbetsförmedlingen.

Hamnstoppet för Volvo Ocean Race i Göteborg är en folkfest som inte bara innehåller segling i världsklass. Den 20 juni spelar Teddybears på stora scenen i Race Village.

Foto: Bisse Bengtsson.

Stockholmsgruppen Teddybears, med hits som ”Cobrastyle” och ”Hey Boy” är tillbaks med nytt material. Den 23 mars i år släpptes ”Hustla”, den första singeln från ett nytt ännu namnlöst album från trion Joakim och Klas Åhlund och Patrik Arve.

Nu är det klart att Teddybears kommer att spela i Race Village onsdagen den 20 juni. Spelningen drar i gång klockan 19.30 och Teddybears utlovar en fartfylld kväll som publiken sent ska glömma.

Det är fri entré till Race Village under hela hamnstoppet 14-21 juni.

Andra artister som kommer att spela i Race Village är Donna & the Dynamos som framför favoriter från musikalen Mamma Mia, hiphop-akterna Lamix och Huset, Samir & Viktor, Jessica Andersson, Gladys del Pilar och Pepperland.

Fler artister kommer att presenteras de kommande dagarna och programmet för Volvo Ocean Race Göteborg finns att läsa på: www.volvooceanracegoteborg.com/folkfest/

Volvo Ocean Race är världens främsta havskappsegling och tävlingen besöker Göteborg med ett hamnstopp 14-21 juni. Läs mer på www.volvooceanracegoteborg.com

Under våren 2018 har alla barn som går i förskoleklass fått Anna Bengtssons bok ”Farfars mammas soffa”. Bokgåvan ingår i satsningen Jämlikt Göteborg och Stadens där vi läser för våra barn inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Satsningen har även inringat ett fortbildningstillfälle för pedagoger och biblioteksanställda och teaterföreställningar både för förskoleklasser och allmänheten.

Berättelsen i ”Farfars mammas soffa” startar 1915, när ett ungt par i Göteborg handlar sin första soffa. Boken bygger på historiska fakta och följer både släkten och soffans liv genom hela 1900-talet fram till nu. Hur familjen blir större, flyttar, flyttar igen, hur nya moderniteter dyker upp och hur livet förändras, både för släkten och soffan.

Teaterföreställningen ”Farfars mammas soffa – en resa genom tid och rum”, baserad på boken, åkte på turné i förskoleklasser i olika stadsdelar under hela majmånad och kommer att avsluta med fyra föreställningar öppen för allmänheten under både Volvo Ocean Race och Göteborgs Kulturkalas:

  • 16 och 17 juni Volvo Ocean Race, Lilla Scenen i Frihamnen, kl.11.00
  • 14 och 16 augusti Göteborgs Kulturkalas, Stora tältet i Trädgårdsföreningen, kl.13.30

Aktiviteterna har genomförts i samverkan mellan satsningen Staden där vi läser för våra barn inom Jämlikt Göteborg, Göteborgs 400-årsjubileum 2021, Stadsbiblioteket Göteborg och Folkbiblioteken i Göteborg samt Alfons Åbergs Kulturhus, Teater Gapet och Teater Bataljonen. Det övergripande syftet med förskoleklassboken är att främja barns läslust samt motivera andra i barnets närhet att läsa boken tillsammans.

21–25 maj 2018 pågår #gbgtechweek i Göteborg. För fjärde året i rad genomförs evenemanget som satsar på att öka medvetenheten om Göteborgs tech- och startupscen och visar upp Göteborg som en spännande entreprenörsstad.

Foto: #gbgtechweek

#gbgtechweek är en ideell organisation som grundats för att stärka Göteborgs entreprenörer och startupföretag genom att organisera och samordna en evenemangsvecka i maj varje år.

Under hela veckan erbjuds bland annat inspirerande föreläsningar, workshop, hacks och lanseringar om teknik, startup och näringsliv på olika ställen i hela staden. Alla evenemang är gratis och öppet för alla. Se hela programmet här.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är partner till #gbgtechweek arbetar för att utveckla synligheten av Göteborgs tech- och startupscenen.