Möt Alberto Araque, Distributör och Informatör på Marknad och Kommunikation

Publicerat av Charlott Holmåker 31 oktober, 2018 under Destinationen, Turism.

Alberto har jobbat på Göteborg & Co i över 20 år. Han har ansvarar för Göteborg & Co:s broschyrställ i stadens hotell. Ett jobb som kräver allt från tålamod och organisationsförmåga till bra fysik.

Vi möter upp Alberto vid niotiden för att följa med honom på hans jobb några timmar. Redan i hissen ner till garaget blir det tydligt att det är en sen start på dagen för Alberto. Han berättar att han tycker om att börja jobba redan vid halv sju-tiden, på så vis undviker han den värsta trafiken. Alberto började sin första tjänst på bolaget när det var Friidrotts VM 1995.

– Jag kände att jag ville jobba med människor, så jag gick en utbildning inom turism.  När jag var färdig så var det dags för VM i Friidrott och min lärare föreslog att jag skulle höra av mig till Annelie Karlsson på Göteborg & Co. Jag fick jobb på turistbyrån i Nordstan och var där i ett par år, säger Alberto.

Efter tiden på Turistbyrån började Alberto att jobba som vaktmästare på Göteborg & Co, men vid en omorganisering 2004 erbjöds han att ha hand om broschyrställen, att styra upp arbetet kring projektet och distribuera broschyrerna med bilen. Just då hade han inte körkort, men bolag erbjöd sig att hjälpa honom med det.

I garaget på Mässans gata står bilen som Alberto använder varje dag för att köra ut broschyrer runt om i Göteborg. Den är anpassad efter de behov som arbetet kräver med att varje år dela ut 2 miljoner broschyrer. Men när Alberto började jobba med broschyrerna 2004 såg det annorlunda ut.

– När jag började körde jag en Volvo och fick fälla sätena så det blev mer plats. Men det var inte så bra, inte effektivt. Så vi började fundera på hur vi kunde förbättra situationen. Vi bytte bil och det blev bättre och bättre, nu tycker jag att det är riktigt bra. Den här bilen är perfekt, större än så här funkar det inte att ha, säger Alberto.

Bilen är full med kartonger med olika broschyrer i. Alberto har noga sorterat dem efter kategorier så de blir lätta att hitta när han är ute och kör. Han har också packat så det ska bli lätt att plocka ur exakt så många broschyrer som han behöver vid varje stopp. En fullastad bil räcker för två dagars jobb, sedan behövs den fyllas på igen. Arbetet kräver bra organisationsförmåga.

– Det är mycket att hålla reda på och mycket ansvar, så du behöver vara organiserad för att göra det bra. Jag har ett schema som jag gör tillsammans med min kollega Elisabeth Thörn, där står det vilka broschyrställ som behövs fyllas på vilken dag. Den är anpassad efter vad som händer i staden och hur stor belastning det är på varje ställ. Jag har också en checklista, som är byggd som en matris där varje broschyr har en egen ruta.

Just nu är det en relativt lugn period för Alberto, men för bara någon vecka sedan var det annorlunda. Då behövdes nästan alla broschyrer bytas ut till nya.

– För varje årstid är det många broschyrer som ska bytas ut. Det blir mer jobb då, för då behöver jag köra tillbaka de gamla broschyrerna till garaget för återvinning. Det blir en tur till garaget efter tre broschyrställ, så det blir många resor fram och tillbaka.

Tidigare kunde Alberto också märka av att det var mer intensivt under sommaren, att det var fler broschyrer gick åt då. Nu märker han inte av samma skillnad.

– Det är en mer jämn åtgång på broschyrerna året runt nu. Nu jobbar vi ju också med samtliga säsonger på ett annat sätt än vad vi gjorde när jag började jobba med detta. Här blir det ju tydligt att arbetet med de olika säsongerna har gett resultat.

Vi är framme vid det första hotellet, Alberto tar checklistan och vi går in och tittar på det första broschyrstället. Efter att ha markerat vilka broschyrer som behövs fyllas på går vi ut till bilen igen, plockar ihop de aktuella broschyrerna i en låda och går in och fyller på.

–Jag har också mycket kontakt med hotellen som har ställen hos sig och kunderna som hyr platser i ställen. Det är också mitt ansvar att föra statisk över hur många av de olika broschyrerna som går åt. Men jag är också informatör. När jag är ute och fyller på ställen så får jag frågor från turister, speciellt på Centralen och på Landvetter där många turister rör sig. Häromdagen kom ett helt gäng emot mig och frågade om jag kunde spanska, de blev så glada att jag kunde det och ställde frågor om vad de kunde hitta på under de timmarna de skulle vara i Göteborg. Så på ett sätt är jag också ansiktet utåt, det är en rolig roll tycker jag.

Albertos yrke innebär att inte vara på samma plats speciellt länge, något som han säger att han tycker om.

– Jag tycker inte om att sitta still för mycket, jag tycker det är roligt att vara ute mycket och röra på mig. Det bästa är att möta folk och att göra dem glada. Det är många som är väldigt tacksamma. Sedan gillar jag också den organiserande delen av jobbet, jag gillar ordning och reda.

Vi susar vidare genom staden, efter att ha sett alla kartonger med broschyrer i bilen och vetskapen att Alberto behöver packa om bilen med nya broschyrer innan veckan är slut blir det tydligt att det också är ett fysiskt krävande arbete.

– Jag tänker på hur jag rör på mig, att jag ska lyfta med benen, inte böja på ryggen när jag ska böja mig ner och titta till de nedersta hyllorna i ställen utan böja med benen. Och så tränar jag för att hålla mig i form, går på zumba, bodypump och gym.

Efter att ha fyllt på broschyrer på några hotell får Alberto ett mejl från kollegorna på turistbyrån i Nordstan. De behöver en låda kaffe och en låda med kopieringspapper.

– Det ingår också i mina arbetsuppgifter att hjälpa turistbyråerna med den typen av leveranser, förutom att köra ut broschyrer till dem också. Jag lämnar och hämtar post på turistbyrån på Kungsportsplatsen också.

Så vi åker tillbaka till kontoret på Mässans gata, hämtar kaffe och kopieringspapper, pratar och skämtar med några kollegor, innan vi återigen sitter i bilen och åker mot Nordstan. Framme i Nordstan pratar vi med kollegorna på turistbyrån, för att sedan åka till turistbyrån vid Kungsportsplatsen och lämna och hämta post och passa på att träffa kollegorna där. Det är lätt att förstå att Alberto som gillar att jobba med människor, tycker om sitt jobb. Det är också det som han tycker bäst om med att jobba på Göteborg & Co.

– Ja, det bästa med att jobba på Göteborg & Co är alla trevliga och bra kollegor och att stämningen är så bra. Det är viktigt för mig!