Göteborg satsar på besöksnäringen

Publicerat av Charlott Holmåker 30 augusti, 2018 under Destinationen.

Efter en rekordsommar för turismen i Göteborg med flera stora evenemang så samlade Göteborg & Co representanter för besöksnäringen, staden och näringslivet för att blicka mot framtiden. Staden har satt upp ett ambitiöst mål om att dubbla turismen till 2030.

Destinationsdagen 2018. Foto: Göteborg & Co.

Destinationsdagen 2018 hölls på Wallmans senaste nöjessatsning The Concept i centrala Göteborg den 28 augusti. Att fördubbla turismen i Göteborg till 2030 är ett gemensamt mål för besöksnäringen, något som blev tydligt under Destinationsdagen då näringen samlades och inspirerades tillsammans.

– Göteborg har bestämt sig för att satsa på besöksnäringen och utveckla destinationen. Det är någonting vi måste hjälpas åt och göra tillsammans för att det ska bli framgångsrikt, sa Camilla Nyman VD för Göteborg & Co i sin inledning.

I sommar har Göteborg varit värd för evenemang som Volvo Ocean Race, Nordea Masters, EuroPride, flera stora konserter och festivaler. Samt årliga händelser som GöteborgsVarvet, Partille och Gothia Cup. De har lockat många besökare och hotellen i stan har haft rekordhög beläggning.

De närmaste åren står Göteborg inför ett utvecklingssprång då det ska byggas 80 000 nya bostäder och arbetsplatser. Det innebär stora utmaningar och möjligheter att skapa en attraktiv stad för både göteborgare och besökare.

Frilansjournalisten Matilde Wergeland publicerade ett reportage om Göteborg i amerikanska Vouge förra året som fick stor spridning och blev en av de tio mest lästa researtiklarna. Hon pratade om varför Göteborg anses exotiskt i amerikanska ögon.

– Göteborg har en stark tradition med kaféer och gamla byggnader, samtidigt som mycket har hänt i staden de senaste 5–7 åren med restauranger, hotell, barer och evenemang. Jag tror att amerikaner gillar kombinationen av att Göteborg är en liten, mysig småstad som ändå har mycket saker som en storstad har, säger Matilde Wergeland.

Ola Serneke, entreprenör och koncern-VD för Serneke som bygger Nordens största byggnad Karlatornet på Lindholmen, gick igenom tio punkter för att skapa en attraktiv stad. Laura Aalto, VD för Helsinki Marketing, var på plats och berättade mer om hur de skapat den sociala plattformen #MyHelsinki, där befolkning och besökare kan dela sina upplevelser och berättelser. Paul Welander från Volvo Car Group pratade om hur viktig bilden av Göteborg är för ett av Sveriges viktigaste globala företag.