Näringslivsgruppen stöttar Idrott Utan Gränser. Hallå där Admir Lukacevic!

Publicerat av Pauline Pontois 21 juni, 2018 under Näringslivsgruppen.
Admir Lukacevic är grundare och VD till Idrott Utan Gränser. Foto: Crelle Ekstrand /Idrott Utan Gränser

Hallå där Admir! Vem är du?

Jag är grundare för organisationen Idrott Utan Gränser. Jag kom till Sverige som flyktningsbarn på 90-talet och bodde i ett segregerat område. Jag hade svårt att se möjligheter och risken att hamna snett var stort. Räddningen blev idrott. I tio års tid arbetade jag med barn och unga och att få barnen att bli sedda och bekräftade genom Idrott utan gränser. Jag trodde aldrig att jag skulle lämna Landskrona förrän den dag jag fick ett brev hem från Kungliga Slottet där jag var nominerad till stipendiet som bästa ledare inom ideell sektor. Och av de hundratals nominerade så blev det just jag som fick ett kungligt pris för mitt arbete och fick skaka hand med kungen. År 2014 fick jag även äran att få titeln som en av världens bästa sociala entreprenörer.

Hur har det gått för Idrott Utan Gränser under läsåret 2018?

Nationellt blev det en kraftig ökning med 629%! Vi når nu 26 553 barn och unga varje vecka i hela Sverige. I Göteborg gick det också mycket bra. Vi har lyckats nå fler skolor och framförallt tjejer då 52 nya unga tjejer började spela fotboll med oss. Antal deltagare ökade även inom de andra sporterna och deltagandet har varit mycket mer aktivt generellt i Göteborg. Ungdomarna kommer, testar, deltar och stannar. Dessutom har vi gett flera unga ledare sitt första heltidsjobb. De flesta ledarna står långt ifrån arbetsmarknaden men de är oerhört duktiga och kan relatera och inspirera barnen. Så förutom att de inspirerar kidsen med meningsfulla fritidsaktiviteter i skolan och efter skolan så blir de också mer anställningsbara på arbetsmarknaden genom att få sitt första jobb.

Hur tänker ni inför nästa år? Några utvecklingar eller nya tankar?

Vi har fått en bra utvärdering av Göteborgs Stad som visar värde av vårt viktiga arbete. Även från andra mätningar samt skolor har vi sett tydliga impacts. Kidsen är inga produkter utan allt handlar om relationskapande och att jobba hållbart och långsiktigt. Inför nästa år hoppas vi att få fler företagssamarbeten och att få ett långsiktigt avtal med Göteborg Stad. Just nu befinner sig organisationen i några områden men huvudfokus är Norra Hisingen. Jag vill utveckla verksamheten i flera områden och få ännu fler barn att bli sedda och bekräftade.