Möt Fredrik Sandsten, projektledare kultur och musik på Evenemang

Publicerat av Charlott Holmåker 23 mars, 2018 under Evenemang.
Fredrik Sandsten. Foto: Superstudio D&D/Göteborg & Co.

Fredrik Sandsten har jobbat på Göteborg & Co sedan 2012. Han värvar bland annat musik- och kulturevenemang till Göteborg.

Hur kommer det sig att du började arbeta på Göteborg & Co?

Innan jag började på Göteborg & Co var jag musiker (trummis i Soundtrack of Our Lives) och turnerade världen runt. Det var då jag blev intresserad av hur städer och länder marknadsförs genom musik. När vi hade ett albumsläpp, kunde vi bjuda hit journalister från Storbritannien och USA. När de sedan kom hem skrev de inte bara om oss utan också om hur klubbarna, musiklivet i Göteborg och hur staden i sig var. Det var ett sätt att få ut Göteborg i världen. Jag lärde också känna människor i exempelvis Chicago, Toronto och Melbourne som jobbade aktivt med destinationsmarknadsföring genom musik.

Sedan 2011 kände jag också många på Göteborg & Co, jag var med i en referensgrupp för Jubileumsfirandet 2021. Och bolaget som sådant kände jag till sedan länge. Jag och flera av mina musikerkollegor upplevde att Göteborg & Co var de inom staden som som uppmärksammade det vi gjorde internationellt och lokalt. När vi bestämde att vi skulle lägga ner bandet 2012 så kom det ut en ledig tjänst på Göteborg & Co och då sökte jag den.

Hur skulle du beskriva ditt jobb?

Mitt jobb handlar om att värva och utveckla musik- och kulturevenemang, att få det att hända. Det kan handla om att få hit sådana som händer en gång eller blir återkommande. Det kan också innebära att vara med och utveckla och möjliggöra ett evenemang som är unikt för Göteborg, då tillsammans med en rättighetsägare som kommer hit med en idé som vi sedan utvecklar tillsammans.

Jobbet med att värva evenemang till Göteborg kan sedan se väldigt olika ut. Några har ett tidsspann på 2-3 år medan andra går väldigt fort, och det kan vara oberoende av storleken på evenemanget. Oavsett handlar det mycket om att ha bra kontakter, exempelvis med rättighetsägare till olika koncept och få dem att etablera evenemang i Göteborg. Allt handlar inte om festivaler och arenakonserter, vi har starka institutioner som Konserthuset och Operan. De är innovativa i sig och kommer med nya idéer och blickar framåt. De är jätteviktiga och i Göteborg har vi ett bra samarbete mellan det fria kulturlivet och institutionerna.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Att jag måste följa med i en bransch som kan vara väldigt oförutsägbar i många sammanhang, vilket är spännande. Sedan finns det en mångfald av uppdrag, precis som det finns massor av olika musikgenrer så jobbar jag också med ett väldigt brett spektrum av musik och kultur. Det är väldigt roligt när det märks att saker drivs framåt och att det vi gör kan göra skillnad.

Kan du ge några exempel på evenemang som du har jobbat med på olika sätt?

Ett välkänt exempel är Way out west som vi på min avdelning har bidragit till att festivalen är det den är idag. Vi har jobbat mycket med Way out west, bland annat med utvecklingen av Bananpiren under Stay out west. Bananpiren och Kajskjul 105-konceptet kom till för att Stay Out West behövde bli mer biljettdrivande och nu har den delen av festivalen en kapacitet på 8 000.

I år jobbar vi med FKP Scorpio med nya festivalen, Garden, i Trädgårdsföreningen. Och 2019 kommer kör EM till Göteborg, den är en del i att förstärka och utveckla kören i regionen.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Möten och kontakter med rättighetsägare, arrangörer och aktörer runt om i staden. Under vissa perioder är det många skrivelser som ska göras. Det kan också innebära resor för att träffa samarbetspartners, många av de som vi har en ständig dialog med sitter i Stockholm. Det är mycket nätverkande, ofta på kvällstid för att träffa folk i olika sammanhang. Sedan gäller det att hålla koll på olika festivalkoncept och musik- och kulturevenemang. En fast punkt i tillvaron är våra avdelningsmöten en gång i veckan.

Vad har det skett för förändringar sedan du började på Göteborg & Co?

Musiken har stått sig starkt kan man säga. Men det går upp och ner vad gäller genrers inom musik och kultur. Det finns vissa områden där det ser likadant ut som 2012 eller sedan ännu längre tillbaka, inom andra har det förändrats en hel del. Något som är väldigt roligt och omväxlande.

Runt perioden jag började här var många oroliga över antalet sommarkonserter på Ullevi, men de senaste åren är det en bra tillväxt med artister som är på arenanivå och headlinear festivaler. Nu är det ingen som ifrågasätter Ullevis position som musikarena, frågan löste sig av sig självt genom utvecklingen inom musikbranschen och efterfrågan.

Årligen återkommande evenemang som P3 Guld och Way out west går väldigt bra nu, medan andra kan ha dippar. Det gäller att inte ta dem för givna och vi måste värna om de årligen återkommande musikevenemang vi har.

Berätta om ditt bästa jobbminne!

Det finns flera roliga minnen, jag tycker det är roligt när saker som vi jobbat med under en längre tid blir av. Att se att det har lett till något konkret, när vi nått fram så blir det roligt.
Sedan har jag några väldigt olika minnen från Ullevi, där en del av det roliga är att det handlar om så olika evenemang. Ett minne är Håkan Hellströms första konsert på Ullevi 2014, jag har varit med i hans karriär från början och det var roligt att få vara en del av planerandet av den. Ett annat minne från Ullevi är när I love musicals var på Ullevi, 30 000 personer som var och lyssnade på musikal! Skandinaviskt rekord.

Sedan har de utvecklingsprojekt som fungerat bra på Way out west varit väldigt intressanta. Ja, det finns mycket! Men det är många olika parametrar som spelar in och vi måste jobba för att det ska bli bra.

Har du något drömevenemang eller en drömartist som du hade velat kom till Göteborg?

Det finns mycket därute och några hemliga projekt finns allt….