Fullt ös på årets UF-mässa

Publicerat av Pauline Pontois 9 mars, 2018 under Näringslivsgruppen.

Den 5 mars hölls årets UF-mässa, Entreprenörskap på riktigt, på Svenska Mässan. Ung Företagsamhet ger möjlighet till gymnasieelever att starta, driva och avveckla företag under ett läsår. På UF-mässa samlas de 1 200 ungdomarna från 44 skolor i Göteborgsregionen för att ställa ut, visa upp och sälja sina produkter och tjänster. Årets mässa var mycket lyckad med rekordmånga utställare.

Foto: Pauline Pontois/Göteborg & Co

Det är full fart på Svenska Mässan den här måndag eftermiddag. Studenterna som har utvecklat sitt företag under hela året visar stort engagemang för att sälja sin produkt. Visa använder flyers eller fina monter för att skapa uppmärksamhet medan andra står i alléer och försöker få tag i potentiella kunder. Bland de 323 utställarna träffar vi Ella Landqvist, Karin Nilsson och Cornelia Hernheimer från Mikael Elias Gymnasium. De som står bakom företaget Green Taste UF som erbjuder ett te-kit med en miljöinriktning. I deras kit ingår en mug med egendesignat mönster, ett urval av ekologiska teer samt egentillverkade chokladtryfflar. Mässan har varit lyckad för dem berättar de med stort leende.

− Det är faktiskt jättekul att stå här. Jag trodde det skulle vara ganska jobbigt att stå här sju timmar men det är jätteroligt att träffa nya människor. Vi har fått sålt mer än vi förväntade oss vilket är en bonus! Säger Ella Landqvist, webmaster på Green Taste UF.

− Många vill ta kontakt och prata, man kan diskutera produkten, montern, och få nya perspektiv på det och hur man kan utvärdera sin produkt. Det är mycket givande, adderar Karin Nilsson som är vd till UF-företaget.

Karin Nilsson och Ella Landqvist från Green Taste UF. Foto: Göteborg Co/Pauline Pontois

Näringslivsgruppen är partner till Ung Företagsamhet men står även som tävlingsvärd till den stora tävlingen Årets UF-företag där Safe Steps UF från LM Engströms Gymnasium tog hem guldmedaljen. Safe Steps tillverkar en träningsväst med reflex och inplacerat överfallslarm. Företaget vill uppmärksamma våld mot kvinnor och påverka strukturerna i samhället. Priset delades av Christian Westerberg på Näringslivsgruppen med följande motivering:

”Med en lösning på ett tydligt problem har företaget visat på stort entreprenörskap. Genom en gedigen marknadsundersökning har de lagt grunden till sin framgång. De har genomfört UF-året med bravur, från start till mål. Framförallt får de alla att känna sig säkra i spåret, så länge det ska behövas. Nu blir det raka spåret till SM!”

Safe Steps UF blev Årets UF-företag. Foto: Ung Företagsamhet