Stort intresse för Skarpt läge: Jobbmässan för unga som erbjuder jobb på plats

Publicerat av Charlott Holmåker 27 februari, 2018 under Destinationen, Näringslivsgruppen.

Över 1100 personer kom till Radisson Blu Scandinavia i Göteborg för att besöka jobbmässan Skarpt Läge. För femte året i rad kunde unga vuxna mellan 18-30 år matchas ihop med företag som kan erbjuda jobb på plats.

Foto: Fredrik Karlsson/Skarpt Läge.

– Besökaren tar med sig sitt CV, kommer till mässan och får träffa 51 utställare som alla har något att erbjuda, i år var det cirka 850 tjänster i omlopp och vi hade en god bredd på branscherna, säger Fredrik Karlsson projektledare för Skarpt Läge.

Intresset för Skarpt Läge 2018 var stort, under de tre timmarna som mässan håller på besökte drygt 1 146 personer mässan, vilket var några fler än förra året.

– Intresset är stort och det är betydligt fler ensamkommande unga i år. Det märks att vi ha nått ut till en större målgrupp än tidigare, säger Lotta Forsberg som startat Skarpt Läge tillsammans med Fredrik Karlsson.

Förra året fick över 200 av besökarna jobb, efter sex månader hade drygt 120 stycken kvar sina jobb. Exakt vad den siffran landar på i år presenteras den 12 april. Men en av besökarna fick börja provjobba som kock, två timmar efter sitt besök på Skarpt Läge. Om allt går bra kommer det att leda till en anställning.

Bland utställarna fanns i år bland andra Telia, Göteborgs Stad, Friskis & Svettis och Jollyrum.

Skarpt läge är ett samarbete mellan Team Göteborg och Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Radisson Blu Scandinavia, Arbetsförmedlingen och Visita, och målet är att vara Sveriges bästa jobbevent för unga.