Möt Marina Lindbom, teamledare för turistbyråerna

Publicerat av Charlott Holmåker 28 februari, 2018 under Destinationen, Turism.

Marina Lindbom började som sommarjobbare på turistbyrån 2000. Nu jobbar hon som teamledare för Göteborgs Turistbyråer.

Hur kommer det sig att du började jobba på Göteborg & Co?

Jag läste kulturgeografi med inriktning turism på Handels i Göteborg och var intresserad av turistbranschen i stort, jag var utbildad reseledare och språkintresserad. Så när jag fick tips av en kompis att turistbyrån sökte säsongsarbetare så sökte jag mig hit.

Det här var sommaren 2000 så det är rätt länge sedan, jag jobbade senare en sommar till, började hoppa in mer och mer, fick ett vikariat och sedan en fast tjänst. Under de här åren har jag bland annat jobbat med en tidig version av evenemangskalendern på goteborg.com som webbredaktör, och jobbat i butiken. 2003 blev jag säljledare för butiken på Kungsportsplatsen och sedan även för turistbyrån i Nordstan.

Hur skulle du beskriva ditt jobb?

Som två jobb, ett på sommaren och ett på vintern, de är helt olika. På sommaren är det fullt ös och det gäller att leverera varje dag. Vi har många säsongsarbetare och mitt jobb är att introducera, coacha och hjälpa, att vara deras stöd helt enkelt. Det kan handla om praktiska saker som att tekniken strular, och var de kan hitta svar på frågor från turisterna, till att peppa och motivera. Under sommaren är det ett tufft jobb att arbeta på turistbyrån, det är mycket folk och det blir intensivt och stressigt. Då gäller det att motivera varandra för att orka hela säsongen. Framförallt i Nordstan kan det bli riktigt hårt tryck, där är vi ju även information för själva köpcentret med allt vad det innebär. Jag är också ansvarig för gift shopen; exponering, inköp, inventering, fakturering med mera. Vi säljer mycket souvenirer, nästan alla turister vill ha en souvenir med sig hem.

På vintern är det inte lika intensivt. Då jobbar jag med att leta nya produkter, har möten med säljare och planerar inför kommande säsong. Jag arbetar även själv en hel del i butiken på Kungsportsplatsen vintertid. Vid den här tiden i februari börjar även arbetet med intervjuer och att anställa sommarpersonalen och sedan hålla utbildningar med dem. Det blir också en del studiebesök runt om i staden för att hålla sig uppdaterad. Det är en livsstil att jobba här, jag lägger märke till saker i staden hela tiden, även när jag är ledig.

Nu är det vinter, längtar du efter sommaren?

Ja, varje vinter känner jag att det ska bli roligt när det drar igång igen till sommaren. Det är roligt att träffa många nya människor, vi har cirka 30 säsongsarbetare och varje år är ungefär hälften nya. Det börjar hända saker på våren och det är lika roligt varje år. Liseberg öppnar, Paddan börjar köra och så vidare. Och sedan är det full högsäsong under juli och augusti. Efter det är det ganska skönt att sommaren är slut och att få tid för återhämtning. Men sedan i januari, februari, som det är just nu, då börjar jag längta igen!

Vad är det bästa med ditt jobb?

Jag tycker om att det är så stor variation och det är häftigt att hela världen kommer till min arbetsplats. I princip alla nationaliteter är representerade och det är väldigt inspirerande. Att få prata om allt fint och bra i Göteborg med glada semesterfirare ger mycket positiv energi.

Det är mest svenskar och skandinaver som kommer till Göteborg, men in till oss på turistbyrån är det 75 procent som kommer från utlandet. Den största delen av dem kommer från Tyskland, men cirka 40 procent kommer från en lång lista av länder, det kan vara små länder i Afrika och Sydamerika. Den bredden är häftig! Och alla dessa nationaliteter är här hos oss. Så jobbar du här får du verkligen användning av dina språkkunskaper, oavsett om det är franska, japanska eller kinesiska. Det tycker jag är roligt. Sedan att vi är ett fantastiskt gott gäng som jobbar här, jag trivs väldigt bra med mina kollegor.

Vilka är de vanligaste frågorna som ni får?

Det roliga med vilka frågor vi får är att en del är återkommande varje dag, till exempel: Hur betalar jag på spårvagnen? Men att det varje dag också kommer nya frågor som vi aldrig hört innan, eftersom det händer nya saker hela tiden.

Men det är vanligt att få frågan: Vi är här idag, vad ska vi göra? Det är förvånansvärt många som inte har några planer alls och vill ha hjälp med att planera sin vistelse i här. Sedan är frågor om skärgården vanliga, vi pratar om skärgården varje dag året runt. Det är även mycket frågor om restauranger och evenemang.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Det är stor skillnad på sommar och vinter. På sommaren har vi alltid en incheckning på morgonen, och sen är det bara att köra på och se vad dagen bjuder på för möten och händelser. På vintern är det mindre jobb i butiken. Men jag har också en hel del administrativa arbetsuppgifter. Jag har hand om inköp och fakturering och så vidare. Jag är kontaktperson när det gäller försäljningen av Strömmas olika produkter, Lisebergskort och presentkort till Göteborgs Restaurangförening.

Du har ju jobbat här i snart 18 år, vad är skillnaden jämfört med när du började?

Vi har gått från att vara informatörer till inspiratörer. När jag började här var vi mer en bokningscentral och bokade mycket hotell så vidare. Det handlade mycket om att vi gav information rakt av. Nu kan alla hitta information när som helst överallt, och behöver istället hjälp med att sålla bland all information och med vad de ska välja. Det finns hur mycket information som helst och ofta vill turisterna veta vad de ska lägga sin tid på, för de hinner ju inte göra allt. Det hjälper vi till med.

Många turister verkar nästan tycka det är lite lyxigt att få personliga tips öga mot öga. Det mänskliga mötet har blivit viktigare i en digitaliserad värld, det i sig är inspirerande. Nu känns det mer som att vi är rådgivare och skräddarsyr deras vistelse efter vad de är intresserade av. Det är nog den stora skillnaden.

För knappt ett år sedan invigde ni den renoverade och förbättrade butiken vid Kungsportsplatsen, hur har det varit?

Jag är väldigt stolt över att ha varit med på den resan, att ha fått vara med och påverka mycket och sedan få se hur bra resultatet har blivit. Att det nu är så öppet och ljust, välkomnande och tillgängligt. Det känns väldigt bra.

Vad skulle du säga att du är mest stolt över när det kommer till din arbetsplats?

Förutom att jag är stolt över den nya butiken är jag mest stolt över att vi år efter år får jättehöga betyg i vårt nöjdkundindex när det kommer till vår service. Det går max att få 7 på skalan och vi får 6,7. Det känns jättekul att få det på papper att vi faktiskt är bra och att kunderna är nöjda.